![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,486 |
تبیین مؤلفه¬های مدیریتی مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت¬علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 11، دوره 44، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 309-315 اصل مقاله (354.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.36727 | ||
نویسندگان | ||
مستانه غنجی1؛ زهرا خوشنودی فر* 2؛ سید محمود حسینی3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدة کشاورزی سراوان، گروه ترویج و آموزش کشاورزی | ||
3استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفههای مدیریتی مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران صورت گرفت. تحقیق حاضر براساس روش توصیفی (غیر آزمایشی)- پیمایشی به انجام رسیدهاست و جامعة آماری آن شامل 256 نفر عضو هیئتعلمی پردیسهای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (کرج و ابوریحان) با مراتب علمی مختلف هستند. حجم نمونهای به تعداد 100 نفر و براساس فرمول کوکران و با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و مطالعه شد. ابزار تحقیق پرسشنامة محققساخته است که از ادبیات نظری تحقیق و مصاحبه با صاحبنظران تهیه شده است و روایی محتوایی آن به کمک گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد. قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار تحقیق با تکمیل 30 پرسشنامه و محاسبة آلفای کرونباخ برابر با 86/0 به دست آمد. با توجه به طبیعت دادهها، از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار/win 15 SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد که شش مؤلفه با تبیین 30/62 درصد واریانس کل با کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی در ارتباطند . مؤلفههای مدیریتی شامل تدوین و برنامهریزی، هماهنگی، تخصصمحوری، ارتباطات کاری، ارزشیابی و سیستم پاداش، بهترتیب اهمیت، بیشترین نقش را در تبیین کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی دارا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ اعضای هیئتعلمی؛ کیفیت تدریس؛ مؤلفه¬های مدیریتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 996 |