
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,227,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,059,349 |
تحلیل نحوه بازنمایی نوازنده عود در تصاویر دوره ساسانی تا صفوی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 18، 2 (پاییز و زمستان1392)، دی 1392، صفحه 49-56 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.36479 | ||
نویسندگان | ||
مریم دولتی فرد1؛ فاطمه شاهرودی* 2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
2استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
چکیده تحلیل ساختارگرایانه 40 تصویر منقش به ساز عود از دوره ساسانی تا صفوی بر اساس روابط میان فیگور «کانونی» و «غیر کانونی» در نظام نشانهشناسانه متن تصاویر، مبنای مقاله حاضر قرار گرفته است. نتایج پژوهش، بیانگر چهار نظام بازنمایی در ارتباط میان نوازنده عود و فیگور کانونی می باشد. در الگوی اول که تعداد بیشتری از تصاویر را در بر میگیرد، نوازنده عود در طرفین و معمولاً سمت چپ تصویر قرار دارد و شاه به عنوان فیگور کانونی و قطب، فرادست نوازنده تصویر شده است. در الگوی دوم، عناصر نمادین نظیر پرنده یا جایگاه خالی شاه جایگزین فیگور کانونی شده است. به نظر میرسد با توجه به مناقشاتی که در مورد موسیقی در دوره اسلامی وجود داشته است، نمونههای دو الگوی اخیر که به طور عمده به دوره اسلامی مربوط میشوند، نشانگر جایگاه فرعی و حاشیهای نوازنده عود در مناسبات طبقاتی اجتماع است. در سومین الگو، نوازنده در موقعیت فیگور کانونی قرار گرفته و در الگوی چهارم، همسان با سایر کنشگران، تصویر شده است. مطالعه حاضر، دوره ساسانی را به عنوان گروهی با بیشترین تنوع در بازنمایی نوازنده عود معرفی می نماید. اما با نزدیک شدن به دوره صفوی، ازتنوع الگوها کاسته شده و در نهایت الگوی اول غالب می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی ساز عود؛ تصاویر منقش به ساز و نوازنده عود؛ تحلیل فیگور کانونی و غیر کانونی؛ تصاویر دوره ساسانی تا صفوی | ||
مراجع | ||
ایگلتون، تری (1386)، پیشدر آمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، تهران.
بینش، تقی (1382)، شناخت موسیقی ایران، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
حسینی راد، عبدالمجید(1384)، سیر تحول نگارگری ایران، در شاهکارهای نگارگری ایران، انتشارات موزه هنرهای معاصر، تهران.
خالقی، روح الله (1385)، نظری به موسیقی ایرانی، موسسه فرهنگی رهروان پویش، تهران.
فارابی، ابونصر محمدبن محمد طرخان (1375)، الموسیقی الکبیر، ترجمه آذرتاش آذرنوش، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران .
مراغی، عبدالقادربن غیبی الحافظ(1366)، جامع الاالحان، به اهتمام تقی بینش، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران.
معارف، سید عباس (1383)، شرح ادوار صفی الدین ارموی با مقدمه ای در تاریخ موسیقی ایران، انشارات سوره مهر، تهران.
مهرگان، مجید (1387)، نگاره های ایرانی گنجینه آرمیتاژ، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
سجودی، فرزان (1390)، نشانه شناسی لایه ای و کاربرد آن در تحلیل متن هنری، نشانه شناسی، نظریه و عمل، (مجموعه مقالات)، نشر علم، صص 228-207.
Bahari, E( 1997), Bihzad, Master of Persian Painting, London. Canby, Sheila )2000(, The Golden age of Persian Art 1501-1722, New York, Harry N. Abrams Inc Farmer, Henry George )1966(, Music Islam Pictorial works, Musikgeschichte in Bildren, Bd. 3,Lfg. 2 Leipzig Deutscher Verlag fur Musik. Grabar, Oleg )2009(, Masterpieces of Islamic Art: The Decorated Page from the 8th Century to the 17th Century, Prestel. Kevorkian, A .M, )1983(, Les jardins du desir: Sept siecles de peinture persane (French Edition), Phebus. http://slv.vic.gov.au/support-us/foundation-appeal. http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/gallery/shahnameh/vgallery/section. http://www.asia.si.edu/collections/zoomObject.cfm?ObjectId=21991. http://www.metmuseum.org/Collections/searchthecollections/140009512?rpp=20&pg=1&ft=siavash+farangis&pos=2#fullscreen. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,799 |