تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,511 |
پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری* طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازندهگرا | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 4، دی 1391، صفحه 1-18 اصل مقاله (2.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2012.36362 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا طلیسچی1؛ عباسعلی ایزدی2؛ علیرضا عینیفر* 3 | ||
1مربی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
2استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف تحقیق حاضر، طراحی، کاربست و آزمون راهکاری تربیتی برای پرورش توانایی طراحی دانشجویان مبتدی معماری است. این راهکار تربیتی، یک محیط یادگیری است که محصول یک طراحی آموزشی سازندهگرا، و متضمن دلالتهای تربیتی یک مدل توصیفی رشد توانایی طراحی است. کانون توجه این محیط، اشتغال دانشجویان به تکالیف اصیل و واقعی مسئلهگشایی طراحی معماری است که توسط رویارویی ساختاریافته و روایتگرانه با پیشینههای ذیربط معماری پشتیبانی میشوند. همچنین، بهرهگیری از منابع اطلاعات و ابزارهایی به مسئلهگشایی طراحی دانشجویان مبتدی کمک میکنند. مربیان نیز از طریق فعالیتهای آموزشی سرمشق شدن، راهنمایی/ راهبری و حمایت/ مراقبت فعالیتهای مسئلهگشایی دانشجویان را پشتیبانی میکنند. آزمون کاربست این محیط با استفاده از یک طرح تحقیق شبهآزمایشی پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. دادههای تحقیق با استفاده از روش سنجش عملکردی و از طریق تعیین رتبههای فراوردههای طراحی دانشجویان توسط هیئت داوران مجرب گردآوری شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که محیط یادگیری سازندهگرای طراحی معماری رشد توانایی طراحی دانشجویان مبتدی را تسهیل میکند و خلاقیت طراحی ایشان را بهبود میبخشد. نتایج تحقیق مؤید تأثیر مثبت کسب دانش رویدادی طراحی و توسعه طرحوارههای طراحی در رشد توانایی طراحی طراحان مبتدی است؛ همچنین، نشاندهنده توفیق رویکرد طراحی آموزشی سازندهگرا در توسعه روشهای آموزشی معماری است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی رشد توانایی طراحی؛ طراحان مبتدی؛ محیط یادگیری سازنده¬گرا؛ آموزش معماری | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
فهرست منابعحافظنیا، محمدرضا (1387)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ چهاردهم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران. سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1387)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ پانزدهم، انتشارات آگه، تهران. سیف، علیاکبر (1384)، روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، نشر آگاه، تهران. سیف، علیاکبر (1385)، اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، ویرایش چهارم، نشر دوران، تهران. شورای عالی برنامهریزی (1379)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، وزارت فرهنگ وآموزش عالی. کریستنسن، لاری (1387)، روششناسی آزمایشی، ترجمه علی دلاور، انتشارات رشد، تهران. لاوسون، برایان (1384)، طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی، ترجمه حمید ندیمی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ندیمی، حمید (1389)، روش استاد و شاگردی، از نگاهی دیگر، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 2، شماره 44، صص27-36. Anthony, K (1991), Design juries on trial: the renaissance of design studio, Van Nostrand Reinhold, New York.
Bartlett, F. C. (1932), Remebering, Cambridge Unvirsity Press, Cambridge.
Cross, N. (1990), The nature and nurture of design ability, Design Studies, 11(3), 127-140.
Cross, N. (1995), ‘Discovering design ability’, In R. Buchanan and V. Margolin (Eds.), Discovering Design, University of Chicago Press, Chicago.
Cross, N. (1999), Design Research: A Disciplined Conversation, Design Issues, 15(2), 5-10.
Dreyfus, H. and Dreyfus, S. (1986), Mind Over Machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer, Free Press, New York.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000), Cognitive psychology: A student’s handbook (4th ed.), Psychology Press, Hove, UK.
Heylighen, A. (2000), In case of architectural design, Critique and praise of Case-Based Design in architecture, PhD thesis, K.U.Leuven - Faculty of Applied Sciences, Leuven.
Jonassen, D. H. (1991), Objectivism versus constructivism: Do we need a new philosophical paradigm? Educational Technology Research and Development 39(3), 5-14.
Jonassen, D. H. (1999), Designing consructivist learning environments, In C. M. Reigeluth (Ed.). Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory, (Vol. II), (pp. 215-239), Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey.
Jonassen, D. H., & Hernandez-Serrano, J. (2002), Case-based reasoning and instructional design: Using stories to support problem solving, Educational Technology Research and Development, 50(2), 65-77.
Kinsella, E. A. (2006), Constructivist underpinnings in Schön’s theory of reflective practice. Reflective Practice, 7(3), 277-286.
Kommers, P., Jonassen, D. H. and Mayes T. (1992), Cognitive tools for learning, FRG: Springer-Verlag, Heidelberg.
Kolodner, J. L., Owensby, J. N., & Guzdial, M. (2004), Case-based learning aids, Handbook of research on educational communications and technology, 2, 829-861.
Lawson, B. (2004a), What designers know, Oxford: Architectural Press.
Lawson, B. (2004b), Schemata, gambits and precedent: some factors in design expertise, Design Studies, 25(5), 443-457.
Lawson, B. and Dorst, K. (2005), ‘Acuiring Design Expertise’, In J. S. Gero and M. L. Maher, (Eds). Computational and cognitive models of creative design VI, (pp. 213-229), The University of Sydney, Key Centre of Design Computing and Cognition, Australia.
Lawson, B. (2006), How designers think, Architectural Press, Oxford.
Lawson, B. and Dorst, K. (2009), Design Expertise, Architectural Press, Oxford.
Lowe, J. B. (1970), The assessment of students' architectural design drawings (part 1), Architectural Research and Teaching,2(1), 37–45.
Lowe, J. B. (1972), The assessment of students' architectural design drawings (part 2), Architectural Research and Teaching, 2(2), 96–103.
Menezes, A., & Lawson, B. (2006), How designers perceive sketches, Design Studies, 27(5), 571-585.
Reigeluth, C. M. (1983), Instructional Design Theories and Models: An overview of their current status, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
Schön, D. (1987), Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions, Jossey-Bass, San Francisco.
Wilson, B. (Ed.), (1996), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design, Educational Technology Publications, Englewood Cliffs.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,222 |