![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,787,595 |
تحلیل رابطۀ "شیوۀ بازنمایی" و "مکان نمایش" در هنرهای جدید* | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 5-14 اصل مقاله (1013.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2013.36353 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عینی فر1؛ سوده کی پور* 2 | ||
1استاد دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد معماری، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده هنر که به نوعی عمیقترین تجربیات ادراکی هنرمند را بیان میکند، همسو با تغییرات زندگی و دریافتهای ذهنی انسان، شکلهای نو و تازهای به خود میگیرد. در دهههای اخیر از نقاشیهای انتزاعی و مجسمههای مدرن تا انواع هنرهای دیجیتالی، در زمرۀ هنرهای پیشرو بودهاند. همراه با این تحولات، مکان نمایش هنرهای جدید نیز نیازمند فضاهایی درخور آثار و معرف ذات پویای آنها شده است. در این مقاله رابطۀ هنرهای جدید و چگونگی شکلگیری فضای معمارانۀ نمایش آنها مطالعه شده است. به این ترتیب که ابتدا با دستهبندی انواع هنرهای جدید که در دهههای اخیر به وجود آمدهاند، نمونههایی از فضاهای معماری که برای نمایش آثار هنری جدید طراحی شدهاند، بررسی شده و با مقایسۀ ایدههای طراحی و بسط مبانی نظری، ویژگیهای مورد نیاز فضای معماری متناسب با هنرهای مذکور، تحلیل شده است. نتیجۀ مطالعه، هرچند تداوم طراحی فضاهای نمایش آثار فاخر هنری و یا احجام تندیسگونۀ موزههای جدید را نفی نمیکند، برای نمایش گونههای مختلف هنرهای جدید فضایی تعاملی پیشنهاد میکند که در بخشهایی از آن، فضای طراحی شده در تناسب با آثار به نمایش گذاشته شده، به عنوان اثری هنری نمود پیدا میکند و محیط تعاملی حاصل، با محوریت رابطۀ همارز اثر و فضای نمایش، بستر مناسبتری برای درک مخاطبان و تحقق منظور هنرمندان خالق آثار فراهم میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی هنرهای نو؛ هنرهای دیجیتالی؛ فضای تعاملی؛ پویایی فضا | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
فهرست منابع ادموند برک، فلدمن(1388)، تنوع تجارب تجسمی، ترجمه پرویز مرزبان، انتشارات سروش، تهران. اسماگولا، هواردجی(1381)،گرایشهای معاصردرهنرهای بصری، ترجمه فرهاد غبرایی، دفترپژوهشهای فرهنگی، تهران. اقبالی، سید رحمان (1386)، ریشههای دیکانستراکتیویسم در فلسفه، هنر و معماری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 30، صص 63-72. بورگر، پیتر (1386)، نظریه هنر آوانگارد، ترجمه مجید اخگر، نشر مینوی خرد، تهران. پاکباز، رویین (1383)، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران. راش، مایکل (1389)، رسانههای نوین در قرن بیستم، بیتا روشنی، موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران. سلطانکاشفی، جلالالدین (1390)، بررسی عناصر چندوجهی در سبک کوبیسم (ارتباط آن با چندصدایی در موسیقی)، در نامور مطلق، بهمن و کنگرانی، منیژه (ویراستاران)، گفتوگومندی در ادبیات و هنر، انتشارات سخن، صص 301- 325. گوئن، ژان پییر (1385)، تصویر دنیای دیجیتالی، در: عامری مهابادی، علی (گردآوری و برگردان) (1385)، زیباییشناسی سینمای دیجیتال، بنیاد سینمایی فارابی، تهران. لوسی اسمیت، ادوارد (1380)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمۀ علیرضا سمیعآذر، موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران. مصباح، گیتا و رهبرنیا، زهرا (1390)، پیوستار زمانی-مکانی باختین در هنر تعاملی جدید: بررسی تطبیقی دو نمونۀ فرهنگی، نشریۀ مطالعات تطبیقی هنر، شماره اول، صص 1-15. میرزایی، کرم و نادعلیان، احمد (1388)، مطالعه موردی شش اثر هنر جدید در موزه هنرهای معاصر تهران، در فصلنامه تحلیلی-پژوهشی نگره، شماره ؟؟؟؟؟؟؟، صص 93-105. یگانه، سیروس (1386)، مدرنیزاسیون و پست مدرنیزاسیون، در مجموعه مقالات اولین همایش جامعهشناسی هنر، انتشارات فرهنگستان هنر، صص 49-107. هاروارد آرناس، یور واردور(1368)، تاریخ هنر نوین، ترجمه محمدتقی فرامرزی، انتشارات نگاه، تهران.
Battcock, Gregory (ed.) (1971), The New Art: A Critical Anthology, Dutton, New York.
Brion, Marcel (et al.) (1962), Art Since 1945, Washington Square Press, New York.
Harrison, Charles (1995), “Abstract Expressionism”, In Stangos.
Harrison, Charles and Paul Wood (Eds.) (1996), Art in Theory, Oxford, UK, Blackwell.
Klages, Mary (2005), Postmodernism, in www.colorado.edu/english.
Luci-Smith, Edward (1995), “Pop art”, In Stangos.
Reed, Christopher (1995), Postmodernism and The Art of Identity, In Stangos. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15,436 |