تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,296 |
مطالعه و بررسی اصول ترکیب بندی در بشقاب¬های شکار ساسانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-14 اصل مقاله (3.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36268 | ||
نویسندگان | ||
حمیده یسن زاده1؛ سید مهدی موسوی کوهپر2؛ رضا افهمی* 3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3عضو هیأت علمی دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
چکیده از دوران ساسانی، به عنوان آخرین دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران قبل از اسلام، بخش قابل توجهی آثار زرین و سیمین به یادگار مانده است که میتوان آنها را یکی از پر مایهترین هنرهای فرهنگ و تمدن ایران زمین به حساب آورد. از آنجایی که هنر ساسانی عمدتاً درباری و نمایانگر فرّ و شکوه ایزدیِ پادشاهان ساسانی است، بنابراین اغلب آثار زرین و سیمین بجای مانده از این دوران، دربردارندة موضوعات و مضامینی مرتبط با پادشاه از جمله شکار شاهانه است. هنرمند ساسانی در اجرای این مضامین باید نهایت ذوق و هنر خود را برای طراحیِ این شکوه و جلال بکار میگرفت. در این پژوهش، ظروف سیمینِ شکار از منظر ترکیببندی مورد واکاوی بصری قرار گرفتهاند که منجر به دستیابی و کشف الگوهای رایج تناسباتی و ترکیبی در ظروف شکارِ ساسانی شده است. طبق پژوهش حاضر، ظروف شکار دارای ترکیب بندیهای مختلف و متنوعی میباشند که از این میان به نظر میرسد چهار الگوی سامانمند با ساختاری معنی دار، مخصوص ظروف ساختِ کارگاههای درباری یا شاهی میباشد. این چهار الگو یا ترکیب بندیِ رایج، طی آنچه در پژوهش معرفی می شود شاملترکیب بندی عمودی و افقی، ترکیب بندی منتشر، ترکیب بندی متقارن و ترکیب بندی متقاطع میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: آثار سیمین؛ ساسانی؛ ترکیب بندی؛ بشقاب¬های شکار | ||
اصل مقاله | ||
مطالعه و بررسی اصول ترکیب بندی در بشقابهای شکار ساسانی*
| ||
مراجع | ||
فهرست منابع آرنهایم، رودلف (1388)، هنر و ادراک بصری (روان شناسی چشم خلاق)، ترجمه: مجید اخگر، انتشارات سمت، تهران. آیت اللهی، حبیب الله (1389)، مبانی نظری هنرهای تجسمی، انتشارات سمت، تهران. داندیس، دونیس اِ (1388)، مبادی سواد بصری، ترجمه: مسعود سپهر، انتشارات سروش، تهران. کپس، جئورگی(1382)، زبان تصویر، ترجمه: فیروزه مهاجر، انتشارات سروش، تهران. گانتر،سی و پل جت(1383)، فلزکاری ایران در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی، ترجمه: شهرام حیدرآبادیان، نشر گنجینه هنر، تهران. ؤنگ، وُسیوس(1380)، اصول فرم و طرح، ترجمه: آزاده بیداربخت، نسترن لواسانی، نشر نی، تهران. Brunner. J. Christopher(1974), Middle Persian Inscriptions on Sasanian Silverware, Metropolitan Museum of Art, New York.
Chang, Dempsey; Laurence, Dooley; Juhani, E. Tuovinen(2002), Gestalt Theory in Visual Screen Design, Australian Computer Society, Inc.
Harper, P.O(1988), Sasanian Silver: Internal Developments and Foreign Influences. In F. Baratte (ed.) Argenterie Romania et Byzantine, Editions de Boccard, Paris.
Harper, P.O(1981), Silver Vessels Of The Sasanian Period: Vol1 Royal Imager, Metropolitan Museum of Art, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,228 |