تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,848 |
تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه و فن دورهی راهنمایی بر اساس شاخصهای کارآفرینی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1392، صفحه 165-183 اصل مقاله (206.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2013.36255 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی احمدی* 1؛ زینب فضائلیفر2 | ||
1استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعهای برای ایجاد، رشد و توسعهی مهارتهای کارآفرینی در افراد محسوب میشود. هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه وفن دورهی راهنمایی براساس شاخصهای کارآفرینی میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعهی آماری پژوهش شامل محتوای سه جلد از کتابهای آموزش حرفه وفن دورهی راهنمایی در سال تحصیلی 91-1390 است. ابزار این پژوهش فرم تحلیل محتواست که 7 شاخص اصلی کارآفرینی یعنی توفیقطلبی، ریسکپذیری، مسئولیتپذیری، سختکوشی، تحمل ابهام، خلاقیت و نوآوری و کنترل درونی را دربر میگیرد و بهمنظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاههای صاحبنظران برنامهریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. پایایی این پژوهش نیز با توجه به فرمول پایایی هولستی محاسبه شد. دادههای تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخصهای آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در هر سه کتاب آموزش حرفه وفن بیشترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکمترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتابهای آموزش حرفه و فن سال اول، دوم و سوم دورهی راهنمایی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتابهای آموزش حرفه و فن؛ خلاقیت و نوآوری؛ تحمل ابهام؛ کارآفرینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,799 |