تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,160 |
ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریتهای برنامهی درسی آموزش عالی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1392، صفحه 145-164 اصل مقاله (192.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2013.36254 | ||
نویسندگان | ||
محمد امینی1؛ محمدرضا تمناییفر2؛ صدیقه غلامی علوی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان | ||
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان بهمنظور اعتباربخشی و بازاندیشی در کارکردها و مأموریتهای برنامههای درسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران میباشد. جامعهی آماری این تحقیق توصیفی- پیمایشی، دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91- 90 میباشد (5502=N). که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 412 نفر از آنها بهعنوان گروه نمونه انتخاب و مطالعه شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد که میان دانشجویان دانشکدههای مختلف از نظر قابلیتهای کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در عین حال میان دانشجویان دختر و پسر در نمرهی کل کارآفرینی و شاخصهای ریسکپذیری و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد. افزونبر این، یافتههای این تحقیق نشان داد که میان دانشجویان سال اول و چهارم از نظر میزان برخورداری از قابلیتهای کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ آموزش کارآفرینی؛ قابلیتهای کارآفرینی؛ آموزش عالی؛ برنامهی درسی آموزش¬عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,209 |