تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,204 |
گسست دانشی در پژوهشهای مولد چگونه رصد میشود؟ پیشنهادِ ترسیمِ دو نقشه: نقشۀ دانش و نقشۀ پژوهش | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 47، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 27-48 اصل مقاله (549.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2013.36210 | ||
نویسنده | ||
مریم نظری* | ||
استادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مقاله آموزههایی برای مطالعۀ تحلیلی و منتقدانۀ مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش ارائه میدهد. هدف آن ایجاد یا تقویت توانایی «خوب پرسیدن» و «خلاقانه اندیشیدن» در مرحلۀ طراحی پژوهش و ایجاد حسِ «تعالی» و «خلاقیت» از طریق پژوهش در پژوهشگران است. روش: این مقاله با چشم اندازی ترویجی نگاشته شده و برای ارائۀ آموزههای مندرج در آن، از مثالهایی در حوزۀ پژوهش سواد اطلاعاتی استفاده شده است. این آموزهها برگرفته از یافتههای بهدست آمده از یک مطالعۀ اکتشافی طولی هستند که نگارنده از بهار 1384 آغاز کرده است. یافتهها: برای رصد گسست دانشی، ترسیم دو نقشه (دانش و پژوهش) پیشنهاد میشود. «نقشۀ دانش» شمایی تحلیلی از ابعاد مختلف موضوع پژوهش ارائه میدهد و امکان تحلیل موضوعی و روش شناختی پژوهشهای پیشین و ساخت «نقشۀ پژوهش» را فراهم میآورد. از طریق نگاشت یا اورلی کردن (overlay) این دو نقشه، گسست دانشی رصد و تبیین میشود. کاربردها: این آموزهها برای طراحی و آموزشِ طراحی پژوهشهای مولد و تأثیرگذار در بافت پژوهش کشور استفاده میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیان مسئله؛ پژوهش مولد و ماندگار؛ پژوهش و توسعه؛ گسست دانشی؛ نقشۀ پژوهش؛ نقشۀ دانش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,623 |