تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,744 |
تحلیل جامعهشناسانة هویت ملی و مؤلفههای آن در فیلمهای بهرام بیضایی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 115-134 اصل مقاله (282.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2013.35952 | ||
نویسندگان | ||
نادیا معقولی* 1؛ علی شیخ مهدی2؛ حسینعلی قبادی3 | ||
1استادیار موسسه غیرانتفاعی نیما | ||
2دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
از مشخصههای بارز سینمای معترضِ موج نو در سالهای پیش از انقلاب، بیان هویت ملی در اعتراض به بحران هویت است. مسئلة پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای هویت ملی و بحران هویت در آثار منتخب بهرام بیضایی، از فیلمسازان شاخص سینمای موج نو، از دیدگاه جامعهشناختی است. بنابراین، پس از بررسی وضعیت هویت ملی و ابعاد و مؤلفههای آن، از دیدگاه جامعهشناسی هنر، عناصر تکرارشوندة مرتبط با هویت در سه فیلم رگبار، غریبهومه و چریکهتارا جستوجو شده است. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوا و شیوة نقد بروننگر استفاده کردهایم. مقولههایی که بررسی کردهایم شامل ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی، و تاریخیِ هویت ملی است. در پایان، مشخص شد که فیلمساز کشف هویت تاریخی و گذشتة فرهنگی را بر تمامی ابعاد دیگر هویت ملی، یعنی ابعاد سیاسی و جغرافیایی، ارجح میداند. انسان آرمانی از نظر فیلمساز انسانی است با هویتِ مدرن که از راهکارهای خردمندانة سنت استفاده میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرام بیضایی؛ جامعهشناسی؛ سینمای موج نو؛ هویت ملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,258 |