![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,639 |
تأثیر طرح ملی طناورز بر هماهنگی چشم – دست دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 4، دی 1392، صفحه 57-69 اصل مقاله (201.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.35700 | ||
نویسندگان | ||
بنیامین قلیچ پور1؛ مهدی شهبازی* 2؛ فضل اله باقرزاده3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3داتشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هماهنگی، طرحیابی بدن و اندامها در ارتباط با اشیا و رخدادهای محیطی است. هدف از این پژوهش، بررسی لزوم اجرای طرح طناورز در مدارس کشور بود و از آنجا که یکی از مشکلات عمده در یادگیری نوشتن، هماهنگی چشم و دست است، تأثیر یک دوره تمرینات طنابزنی بر هماهنگی چشم – دست در دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی بررسی شد. پژوهش حاضر با گروه آزمایش و گروه کنترل همراه با طرح پیشآزمون – پسآزمون روی دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی در سال 91 – 1390 در شهرستان بهارستان تهران انجام گرفت. آزمودنیها 60 دانشآموز پسر پایة چهارم ابتدایی بودند که بهطور نمونهگیری مرحلهای انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هفتهای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامة منتخب طنابزنی را اجرا کردند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی چشم – دست، از مجموعه آزمون وی – ینا در دو نوبت پیشآزمون – پسآزمون استفاده شد. دادههای حاصل پس از سنجش نرمال بودن بهوسیلة آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشاندهندة پیشرفت معنادار در گروه آزمایش (44/0 = P برای دست راست و 009/0 = P برای دست چپ) بود. همچنین بین میانگین نمرة پسآزمون هماهنگی چشم – دست در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (0009/0 = P). نتایج نشان داد که برنامةتمرینی طرح طناورز موجب پیشرفت در هماهنگی چشم – دست شده است. ازاینرو این تحقیق اجرای طرح طناورز را در مدارس کشور مفید و ضروری میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
طناب زنی؛ هماهنگی چشم – دست؛ دانش آموزان؛ فعالیت بدنی؛ پسران | ||
مراجع | ||
1. ارنهایی، دانیل. دی، سینکلر، ویلیامز. ای. (1385). "برنامهریزی ترمیمی برای کودکان مبتلا به خام حرکتی". تهران، رشد. صص : 41-33. 2. آقایی بلیانی، محمدعلی. (1377). "تأثیر فعالیت بدنی منتخب بر تواناییهای ادراکی – حرکتی دانشآموزان پایة اول دبستان پسرانة شهید بهشتی منطقة 6 آموزش و پرورش تهران". پایاننامة کارشناسیارشد تهران، انتشار نیافته.صص : 20-16. 3. اسماعیلزاده، مریم. صالحی، حمید. منصوری، شاهین. (1390). "تأثیر حرکتهای منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست – پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی". مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شمارة 13. صص:51 – 46. 4. اشمیت، ریچارد. ای. لی، تیموتی دی. (1387). "یادگیری و کنترل حرکتی". ترجمة رسول 5. امینی، محمدمهدی. (1385). "تأثیر دو نوع برنامة منتخب بر هماهنگی چشم و دست 6. باقرزاده، فضل اله. شیخ، محمود. شهبازی، مهدی. طهماسبی بروجنی، شهرزاد. (1386). "یادگیری و کنترل حرکتی". بامداد کتابف تهران. صص : 121-110. 7. شیور، لاری، جی. (1370). "فیزیولوژی ورزش". ترجمة عباسعلی گائینی، انتشارات آموزش و پرورش، تهران. صص : 90-82. 8. خدادادی، حسن. (1390). "جزوة طرح طناورز". آموزش و پرورش، تهران. صص : 85-71. 9. شجاعی، معصومه. (1383). "رشد حرکتی". انتشارات دانشگاه امام حسین، تهران. صص : 60-53. 10. صفوی، امان اله. (1383). "کلیات روشها و فنون تدریس". انتشارات معاصر، چاپ نهم، تهران. صص : 44-37. 11. فراست، دیوید. (1376). "روانشناسی ورزش". ترجمه عیدی علیجانی و مهوش نوربخش، انتشارات علامه طباطبایی، تهران. صص : 90-77. 12. هارو، چ. آنیتا. (1368). "طبقهبندی هدفهای رفتاری در حیطة روانی – حرکتی". ترجمة علیرضا کیامنش، انتشارات وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی، چاپ دوم، تهران.صص : 62-53. 13. Chao, C.C., and Lin, S.Y. (2011). "The impact of rope jumping exercise on physical fitness of visually impaired students". Research in Developmental Disabilities. 32: PP:9-25. 14. Hoeger, w.w.k., and hoeger, A. A. (2004). "Principle and fitness and wellness". (7thed). Belmont, CA: Wadsworth/Thomsom Learning.PP:37-45. 15. I.R. Iran sport for all fedearation. http://www.isfaf.com.Viewed on 22 March 2012. 16. Smits – Enqelsman, B. C., Wilson, P.H., Westenberg, Y., Duysens, J., (2003). "Fine motor deficiencies in children with developmental coordination disorder and learning disabilities: an underlying open – loop control deficit". Hum Mov Sci 22: PP:495-513. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,144 |