تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,834 |
تحلیل معرفتشناختی نظریه وحدت متعالی ادیان | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 105-137 اصل مقاله (275.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2013.35498 | ||
نویسندگان | ||
اکبر قربانی* 1؛ سعید بینای مطلق2 | ||
1دانشآموخته دکتری کلام- فلسفه دین و مسائل کلامی جدید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل مهم در دینپژوهی تطبیقی و نیز در فلسفه دین و الهیات جدید، مسئله نسبت میان ادیان است. از سویی تعدد و تنوع ادیان و از سوی دیگر جهانیشدنِ ناشی از دنیای متجدد، با افزایش توجه و نگاه پیروان ادیان به یکدیگر، دیدگاههایی همچون حصرگرایی، کثرتگرایی و شمولگرایی را در باب نسبت ادیان به بار آورده است. در این میان، فریتیوف شوان و دیگر سنتگرایان به نظریه »وحدت متعالی ادیان» قائلاند. بنابر این دیدگاه، وحدتی حقیقی در ادیان وجود دارد که درونی و متعالی است. شوان با تأکید بر منشأ الهی دین و با تمایز نهادن میان ظاهر و باطنِ دین یا شریعت و طریقت، و با بهرهمندی از مفاهیم و کلیدهای راهگشایی همچون مطلق و نسبی، در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی، تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحیها، متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای بشری میداند. از نظر او، کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در بالاترین مراتب وجود نیست و هرچند بیشتر انسانها – که اهل ظاهرند، نمیتوانند این وحدت بَرین را فهم کنند، عارفان اهل باطن، با شهود عقلانی و تحقّقپذیری معنوی ناشی از تمییز مابعدالطبیعی و تمرکز بر حقایق عقلانی و معنوی، به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ شریعت و طریقت؛ وحدت متعالی؛ شهود عقلانی؛ تمییز مابعدالطبیعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,240 |