تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,821 |
بهینهسازی زهکشهای عرضی شبکة جادۀ جنگلی با استفاده از مدل CULSED (مطالعة موردی: بخش نمخانه، جنگل خیرود) | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
مقاله 2، دوره 66، شماره 2، تیر 1392، صفحه 147-154 اصل مقاله (554.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2013.35448 | ||
نویسندگان | ||
احسان عبدی* 1؛ مصطفی مقدمی راد2؛ سعید راهبری سی سخت2؛ باریس مجنونیان3؛ فاطمه موسوی2 | ||
1استادیار گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جادههای جنگلی مهمترین عامل تولید رسوب در اکوسیستمهای جنگلیاند. بهسبب اهمیت این موضوع، تاکنون مدلهای زیادی بر اساس روابط تجربی بهمنظور برآورد رسوب تهیه شده است. در این مطالعه، میزان رسوب سالانۀ حاصل از شبکة جادۀ جنگلی بخش نمخانه بهصورت تن در سال و با استفاده از مدل CULSED در نرمافزار ArcGIS برآورد شد. لایههای مکانی پایه شاملِ توپوگرافی، آبراههها، جادهها، و آبروها، و دادههای تکمیلی نیز شامل نوع سنگ مادر، میزان پوشش گیاهی، متوسط بارش، عمر جاده، میزان ترافیک، نوع روسازی، و شیب جاده بودند که در مدل استفاده شدند. ابتدا پایگاه دادههای رقومی مورد نیاز مدل تشکیل و مدل بر اساس آن اجرا شد. سپس مکانهایی که میزان رسوب بالایی داشتند، مشخص شدند و با تعیین آبروهای اضافی در مکانهای مناسب، سعی شد تولید و ورود رسوب به شبکة هیدروگرافی منطقه کاهش یابد. نتایج نشان داد مقدار رسوب با توجه به 38 آبروی موجود در منطقه 2/13 تن در سال است که با افزودن 16 آبروی پیشنهادی در قسمتهای دارای رسوب بالا، مقدار رسوب به 5/8 تن در سال، یعنی حدود 36 درصد، کاهش یافت. بنابراین، با توجه به اهمیت کاهش رسوب حاصل از جادهها در جنگل، مهندسان برای یافتن تعداد و مکان بهینۀ آبروها، میتوانند قبل از ساخت جادهها از این ابزار استفاده کنند. البته با توجه به دادههای مکانی موجود و فقدان مدل بومی، قطعیت کافی در نتایج وجود نخواهد داشت که باید در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آبرو؛ رسوب؛ رودخانه؛ شبکة جادۀ جنگلی؛ CULSED | ||
مراجع | ||
[1]. Megahan, W.F. (1972). Logging, erosion, sedimentation - are they dirty words? Journal of Forestry, 70:403-407. [2]. King, J., and Gonsior, M. (1980). Effects of forest roads on stream sediment. In Symposium on Watershed Management. Boise, Idaho: ASCE, Southern Idaho Section. 9 pp. [3]. Croke, J., Wallbrink, P., Fogarty, P., Hairsine, P., Mockler, S., McCormack, B. and Brophy, J. (1999). Managing Sediment Sources and Movement in Forests: the Forest Industry and Water Quality. Cooperative Research Centre for Catchment Hydrology. Industry Report 99/11. [4]. United States Department of Agriculture. (2000). Forest Roads: A synthesis of scientific information. 117 pp. [5]. Riedel, M.S., and Vose, J.M. (2003). Collaborative research and watershed management for optimization of forest road best management practices. In: CL Irwin, P Garrett, and KP McDermott (eds.) Proceedings of the international conference on ecology and transportation. Raleigh, NC: Center for Transportation and the Environment, North Carolina State University, pp. 148-158. [6]. Khatibi, N. (2004). Ancient forests in the north ahead farewell. Enteshar stock co, Tehran, Iran, 150 pp. [7]. Akay, A.E., Erdas, E.M., Reis, M., and Yuksel, A. (2008). Estimating sediment yield from forest road network by using a sediment model and GIS techniques. Building and Environment, 43: 678-695. [8]. Washington Forest Practices Board (1997). Washington Forest Practices Board Manual: standard methodology for conducting watershed analysis, Version 4.0. [9]. Elliot, W.J., Hall, D.E. and Scheele, D.L. (1999). The X-DRAIN cross drain Spacing and sediment Yield Program Version 2.00. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Rocky Mountain Research Station, San Dimas Technology and Development Center. [10]. Elliot, W.J., Hall, D.E., and Scheele, D.L. (1999). WEPP Interface for predicting Forest Road Runoff, Erosion and Sediment delivery. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Rocky Mountain Research Station, San Dimas Technology and Development Center. [11]. Wu, J., and Elliot, J.W. (2002). Adapting WEPP (Water Erosion Prediction Project) for Forest Watershed Erosion Modeling. 12th ISCO Conference, Beijing, pp. 349-355. [12]. Cochrane, T.A., Egli, M., Phillips, C., and Acharya, G. (2007). Development of a forest road erosion calculation GIS tool for forest road planning and design. Christchurch, New Zealand: Modsim 2007. International Congress on Modeling and Simulation: Land. Water, & Environmental Management: Integrating Systems for Sustainability. 1273-1279. [13]. Damian, F. (2003). Cross-drain placement to reduce sediment Delivery from roads to streams. MS Thesis, University of Washington, Seattle, WA. 207 pp. [14]. Bruner, J. (2006). GPS Culvert Inventory. GIST Symposium. Columbus Ohio, 6 pp. [15]. Bisio, R. (2008). Caltrans culvert maintenance program mitigates expensive failures and repairs. California culvert inspection program. http://www.cenews.com/magazine-articlecenews. com-april-2008mapping_asset_conditions-5730.html (17/05/2011). [16]. Verd, K. (2009). Chehalis Resurvey Culvert Assessment. Final report. Lewis County Conservation District. 70 pp. [17]. Luce, C.H., and Black, T.A. (1999). Sediment production from forest roads in western Oregon. Water Resources Research, 35 (8): 2561-2570. [18]. Akay, A.E., and Sessions, J. (2005). Roading and transport operation chapter. In: Burkey J, Evans J, Youngquist JA, editors. Encyclopedia of forest sciences. Oxford, UK: Elsevier. 240 pp. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,072 |