تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,608 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,778 |
حاکمیت شب، نگاهی به دو شعر از نیما یوشیج و عبدالوهاب البیاتی | ||
ادب عربی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 4، اسفند 1391، صفحه 1-20 اصل مقاله (425.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2013.35131 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن امین مقدسی* 1؛ شهریار گیتی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
نیما و بیاتی در ادبیات معاصر فارسی و عربی از پیشگامان شعر نو به شمار میآیند. گرچه میان این دو شاعر ارتباط و پیوندی نبوده است، اما هم زمانی و زیستن در شرایط سیاسی ـ اجتماعی مشابه و زیر سلطة استبداد و اختناق، داشتن تعهد اجتماعی همراه با روحی سرکش و معترض به وضع موجود و جبهه گیری در برابر آن، آشنایی با آثار شاعران نمادگرای فرانسه و گرایش به سمبولیسم، جنبه های مشترکی به شعر آن دو بخشیده است. از آن جمله میتوان به حضور سهمگین شب در اشعار ایشان به عنوان نماد استبداد و سیاهی و خفقان اشاره کرد. این مقاله ضمن اشاره به کارکرد نماد شب در شعر معاصر، به تحلیل دو شعر "هست شب" و "اللیل فی کلِّ مکان" از نیما و بیاتی میپردازد؛ سپس وجوه تشابه و افتراق آن دو را بیان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر نو؛ شب؛ آشنایی زدایی؛ نیما یوشیج؛ عبدالوهاب بیاتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,825 |