
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,213,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,042,458 |
نقش اسباب خارجی در مسؤولیت مدنی ناشی از حوادث رانندگی وسایل نقلیه¬ی موتوری زمینی با توجه به آخرین تحولات قانونی (مطالعه¬ای تطبیقی در حقوق ایران و فرانسه) | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 1360719، شهریور 1391، صفحه 93-110 اصل مقاله (240.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2012.32107 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد مهدی قبولی درافشان* 1؛ وحید رضادوست2 | ||
1استادیار و مدیر گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2کارشناسی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
قاعدهی عمومی در مورد نقش اسباب خارجی در حوزهی مسؤولیت مدنی، محدود یا منتفی شدن مسؤولیت خوانده است. لیکن این سوال مطرح است که آیا در مواردی که با بیمههای اجباری مسؤولیت روبهرو هستیم، بازهم میتوان از اجرای قاعدهی عمومی مزبور سخن گفت. این جستار درصدد است مسالهی مزبور را در خصوص حوادث رانندگی در نظام حقوقی فرانسه و ایران مورد مطالعه قرار دهد. با بررسیهای به عمل آمده به نظر میرسد میتوان وجوه اشتراک و افتراقی را دراینزمینه میان حقوق ایران و فرانسه مشاهدهنمود. در نظامحقوقیفرانسه باتوجه به قانون 5ژوئیهی1985، اصولا استناد به قوه قاهره به معنای خاص کلمه و فعل ثالث توسط دارنده و راننده در حوادث رانندگی امکان پذیر نیست، حال آنکه استنادبه تقصیر زیاندیده در مواردی امکانپذیر و درمواردی غیرقابلاستناد میباشد. در نظامحقوقیایران نیز به نظر میرسد با توجه به تحولات جدید قانونی، نمیتوان در همهی موارد از اجرای قاعدهی عمومی، سخن گفت. | ||
کلیدواژهها | ||
سبب خارجی؛ قوه¬ی قاهره؛ فعل ثالث؛ تقصیر زیان¬دیده؛ حوادث رانندگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,314 |