تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,669 |
زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 1414116، اردیبهشت 1392، صفحه 35-52 اصل مقاله (3.8 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2013.30302 | ||
نویسندگان | ||
کیانوش جهاندیده1؛ حمید دهقانپور2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشکدةسینما - تئاتر، دانشگاه هنر تهران | ||
2استادیار دانشگاه هنر، دانشکدةسینما – تئاتر، | ||
چکیده | ||
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیلهای بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیدهایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله میباشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواهد شد. سایه بخشی از میزانسن فیلم به شمار میآید و در نتیجه تحلیل سایه، بخشی از نقد میزانسن است. این مقاله نخست با ارائة پیشینهای از پیدایش و بهرهگیری ادبی از سایه، پیشزمینههای فرهنگی- نمایشی سایه را بررسی مینماید. سپس با استفاده از روش نقد میزانسن و با توجه به زمینههای تاریخی، به تحلیل مفاهیم سایه در دوران سینمای کلاسیک تا آغاز دهة1960 و با تاکید بر فیلم نوآر می پردازد، به برخی از مهمترین نمونههای سبکی سایهپردازی اشاره خواهد کرد و با تاکید بر اینکه فرم و اندازة سایه در برگیرندة مفاهیمی پنهان در ارتباط با کاراکتری است که سایه را آفریده، به خوانش این مفاهیم می پردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکسپرسیونیسم؛ سایه؛ شکل(فرم)؛ فیلم-نوآر؛ نقد میزانسن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,417 |