تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,308 |
تأثیر روایت مدرن بر موج نوی سینمای ایران (مورد کاوی: فیلم های گاو و شازده احتجاب) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 1414116، اردیبهشت 1392، صفحه 25-34 اصل مقاله (1.35 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2013.30301 | ||
نویسندگان | ||
اسدالله غلامعلی1؛ علی شیخ مهدی2 | ||
1کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه تربیت مدرس، | ||
چکیده | ||
سینمای ایران از آغاز تا امروز تحولات مختلفی را به خود دیده است. جریانی به نام موج نو سینمای ایران، در دهههای 40 و 50 هجری شمسی، ساختار سینمای ایران را دگرگون کرد. فیلمهایی که تا آن زمان تولید میشدند از لحاظ فرم، و ساختار سینمایی و به ویژه شیوه روایتگری در سطح بسیار نازلی قرار داشند و اصول متعارف فیلمسازی غالباً در آنها رعایت نمیشد. در دهههای 40 و 50 هجری بر اثر عوامل اجتماعی و تغییرات که در مناسبات سنتی جامعه رخ داد، فیلمسازانی که با محافل روشنفکری، فرهنگی، ادبی و هنری جامعه ایران و نیز جهان در ارتباط بودند، فیلمهایی برخلاف سینمای غالب تولید کردند که دارای ارزشهای زیباشناختی فراوانی بودند. خاستگاه اصلی موج نو، ادبیات داستانی و به ویژه ادبیات داستانی مدرن است. ارتباط سینماگران با ادبیات، موجب تحول در شیوههای روایتگری آثار سینمایی آنها گردید. در پژوهش حاضر، با استفاده از توصیف و تحلیل و به شکل کیفی، ادبیات و روایت مدرن، چگونگی شکلگیری آن، تأثیر ادبیات داستانی مدرن بر شکل روایت در فیلم های گاو و شازده احتجاب(از مهم ترین آثار موج نو) مورد پژوهش قرار گرفته، و نتایج به دست آمده که نشاندهنده تأثیر جریان ادبی مدرن بر موج نو میباشد، ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی؛ روایت مدرن؛ شازده احتجاب؛ گاو؛ موج نوی سینمای ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,256 |