تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,989 |
مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 2، آبان 1391، صفحه 5-28 اصل مقاله (247.02 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2012.30277 | ||
نویسندگان | ||
محمد سعیدیمهر1؛ مریم باروتی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تفسیر از توحید صفاتی با قبول کثرت مفهومی صفات سازگار است، دو راه را پیموده است: الف) تبیین اعتباری بودن مفاهیم صفات؛ ب) نفی انتساب کثرت صفات به مقام ذات. با تحلیل بیشتر میتوان نشان داد که این دو پاسخ در طول هماند و تناقضی با یکدیگر ندارند. پاسخ نخست بر این مبنا است که چون مفاهیم صفات اعتباری است، کثرت مفهومی صفات لطمهای به وحدت مصداقی صفات و ذات نمیزند. اما پاسخ دوم یک گام فراتر مینهد و مقام ذات الهی را از تقید مفهومی و مصداقی پیراسته میداند؛ هر چند کثرت مفهومی صفات بعد از مقام ذات تحقق مییابد اما ذات خداوند عین تمام صفات کمالی به نحو اعلی و اشرف است.. | ||
کلیدواژهها | ||
توحید صفاتی؛ صفات خداوند؛ علامه طباطبایی؛ عینیت صفات و ذات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,375 |