![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,567 |
تریادها با سوم مشترک در موسیقی آلفرد اِشنیتکه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 17، 1(بهاروتابستان 1391) - شماره پیاپی 1312095، بهمن 1391، صفحه 15-22 اصل مقاله (1.51 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2013.29667 | ||
نویسنده | ||
امین هنرمند | ||
دکترای آهنگسازی، دانشگاه تورنتو | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله، بررسی تریادها با سوم مشترک و نحوهی استفاده از آنها در آثار مجلسی آلفرد اشنیتکه، آهنگساز روس میباشد. این ترکیب شامل دو تریاد مینور و ماژور است که پایهی آنها نیم پرده با یکدیگر فاصله داشته و در نتیجه دو آکورد دارای سومهای مشترک هستند. پس از بررسی خاستگاه تاریخی نتهای مشترک در روابط هارمونیک، خواهیم دید که در آثار اشنیتکه این ترکیب با دو هدف ایجاد تسلسلهای هارمونیک و ساختن پلیکوردها مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه، ساختار پلیکوردها را با توجه به گسترهی صوتی مورد استفاده برای هر تریاد در دو نوع گروه بندی میکنیم. در نوع 1 تریادهای تشکیل دهندهی پلی کورد در رجیسترهای مجزا قرار گرفته و در نوع 2 این تریادها با قرار گرفتن در نزدیکترین حالت نسبت به یکدیگر، پلیکوردهای متراکم (کلاستر) ایجاد میکنند. علاوه بر تریادها با سوم مشترک که موضوع اصلی مقاله است، خواهیم دید که چطور اشنیتکه از تریادهایی که دارای سومهای متفاوت و پایه و پنجمهای مشترک هستند (تلفیق دو مد ماژور و مینور) به عنوان ترکیبی مکمل بهره میگیرد. با بررسی مثالهای متعددی از آثار اشنیتکه خواهیم دید که تریادها با سوم مشترک همراه با ادغام دو مد ماژور و مینور که ریشه در تغییر مد در دورهی کلاسیک دارد، دو فرمول قابل توجه در طرح ریزی هارمونی موسیقی این آهنگساز میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آلفرد اشنیتکه؛ پلی کورد؛ تریاد؛ سوم مشترک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,702 |