تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,212 |
رابطه سبک های رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های منتخب دانش آموزی شهر ارومیه | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 14 - شماره پیاپی 1168236، آبان 1391، صفحه 49-64 اصل مقاله (137.12 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2012.28904 | ||
نویسندگان | ||
محسن وحدانی1؛ مهرداد محرم زاده2؛ محمود آقایی3؛ اسکندر حسین پور4 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی- اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی | ||
2دانشیار دانشگاه ارومیه | ||
3. کارشناس ارشد مدیریت ورزشی – اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی | ||
4کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
مربیان تأثیر زیادی روی تیم هایشان دارند و رفتارها و سبک های رهبری آنها عملکرد ورزشکاران را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک های رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های منتخب دانش آموزی شهر ارومیه است. 75 دانش آموز مقطع متوسطه (100=N) دو ابزار این پژوهش را کامل کردند : مقیاس رهبری برای ورزش (LSS، چلادورای و صالح 1980) و پرسشنامة محیط گروهی (GEQ، کارون و براولی 1985). LSS شامل 40 آیتم است که 5 بُعد از سبک های رهبری – تمرین و دستورالعمل، رفتار دموکراسی، رفتار آمرانه، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت را می سنجد. GEQ با 18 آیتم دو بُعد انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی را ارزیابی می کند. ثبات درونی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای LSS، 82/0 = r و GEQ 81/0= r به دست آمد. اطلاعات با استفاده آزمون های کالموگروف - اسمیرنوف یک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 P< تحلیل شد. نتایج نشان داد که مربیان تیم های دانش آموزی بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین و کمتر از سبک دموکراتیک استفاده می کردند. نتایج نشان داد سبک های رهبری حمایت اجتماعی (37/0 = r ، 49/0=r)، تمرین و آموزش (38/0 = r ، 56/0=r)، و بازخورد مثبت (33/0 = r ، 34/0=r) ارتباط مثبت و معناداری با انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی، و سبک آمرانه (18/0- = r ، 17/0- =r) ارتباط منفی و معناداری با انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی دارد. نتایج این پژوهش و پژوهش های قبلی نشان می دهد که سبک های رهبری مربیان تأثیر زیادی روی انسجام تیمی دارد و یک مربی می تواند نقش بارزی در توسعة انسجام تیمش بازی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام گروهی؛ تیم های دانش آموزی.؛ سبک رهبری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,067 |