تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,183 |
شناخت فرهنگدانشی:مطالعه موردی پژوهشگران حوزه امنیت رایانه | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 46، شماره 1 - شماره پیاپی 1158585، فروردین 1391، صفحه 33-58 اصل مقاله (308.72 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2012.28775 | ||
نویسندگان | ||
میترا دیلمقانی1؛ فاطمه فهیم نیا2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2استادیار دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و شناخت وضعیت دانشی(فرهنگدانشی) و تعاملات دانشی بین محققان رشته امنیت رایانه در یک مرکز تحقیقات دانشگاهی است. روش: روش تحقیق مورد استفاده برحسب نحوه گردآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی از نوع مطالعه موردی و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی محسوب کرد که هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف تعاملات دانش برای ارایه راهکارهایی جهت پیادسازی و توسعه مدیریت دانش میباشد. با ابزار پرسشنامه مولفههای دانشی در قالب سوالات (3 سوال باز و 17 سوال بسته) بین کل جامعه موردنظر توزیع و جمع آوری و جهت تحلیل اطلاعات، از روشهای آمار توصیفی استفاده شده است. یافتهها: بررسی وضعیت ذخیره، تبادل و اشتراک دانشی بین محققان نشان داد که بیش از 84% آنها جهت انجام امور و مسئولیتها از تجارب قبلیشان استفاده میکنند (وجود دانش ضمنی بالا). از لحاظ کسب و جمع آوری دانش و شناسایی صاحبان دانش مدت زمان بسیاری را صرف میکنند. از جمله مشکلات عمده آنها در انتقال دانش مربوط به چالش تبادل اطلاعات بین افراد، عدم وجود امکانات لازم، نبود شناخت کافی از تواناییهای افراد، خودداری و مقاومت افراد در ارایه دانش به دیگران است. از بین مولفههای دانشی مورد بررسی کمترین میزان ارتباطات بین اعضا مربوط به کانالهای رسمی و بیشترین تمایل به برگزاری جلسات تخصصی و نشستهای رودرو است. آنها دانش خود را از طریق کسب تجربه شخصی، بدون آموزشهای خاص و تنها در حین کار فرا میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبادل دانش؛ دانش سازمانی؛ فرهنگ دانش؛ فرهنگ سازمانی؛ مدیریت دانش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,866 |