تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,539 |
مطالعه مقایسهای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» برارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشآموزان دبیرستانهای هوشمند دخترانه شهر تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 45، شماره 4 - شماره پیاپی 1158551، دی 1390، صفحه 13-32 اصل مقاله (221.85 K) | ||
نویسندگان | ||
نسترن پورصالحی1؛ فاطمه زندیان2؛ فاطمه فهیم نیا3 | ||
1دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان، ضمن طراحی یک دوره آموزشی، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزشها در مدارس دارد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روشهای کتابخانهای و شبه تجربی بهره میگیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران، دبیرستانهای دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساختهای فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند، انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران، به آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند. یافتهها: پیش از آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی، دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان 33/1 و معلم به میزان 07/0 در ارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بودهاند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتیِ پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش؛ سواد اطلاعاتی؛ شهر تهران؛ کتابخانه آموزشگاهی؛ مدارس هوشمند | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,441 |