تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,383 |
چشم اندازی بر مبانی نظری مصورسازی حوزه دانش | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 45، شماره 3 - شماره پیاپی 1158239، آبان 1390، صفحه 13-37 اصل مقاله (325.82 K) | ||
نویسندگان | ||
رسول زوارقی1؛ غلامرضا فدایی2؛ فاطمه فهیم نیا3 | ||
1دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران؛ | ||
2غلامرضا فدایی استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران؛ | ||
3استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران؛ | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مقاله، بررسی مروری مبانی نظری از جمله تاریخچه و برخی نظریات مأخوذ از فلسفه و جامعهشناسی علم مربوط به حوزهی نوپدید مصورسازی حوزه دانش به عنوان یکی از رویکردهای قدرتمند سیاستگذاری علم و فناوری میباشد. روش: در این مقاله از تحلیل متون برای استخراج محتوای لازم با توجه به هدف مقاله استفاده شده است. یافتهها: این حوزهی نوپدید که پیش گام حوزهی چند رشته ای مطالعات علم است از نظریات حوزههای مختلف مربوط به مطالعات علم از جمله جامعهشناسی، تاریخ و فلسفه علم بهره میگیرد. بررسی متون نشان داد که این حوزه در طول دو دههی گذشته با تحولات مثبتی همراه بوده و ظرفیتهای خوبی در راستای ارائهی تصویری روشن و چندبعدی از ساختار علم دارد.تاکنون در متون بسیار کمتر به مصورسازی حوزه دانش، و مباحث نظری آن پرداخته شده است. از این رو انتظار میرود مطرح شدن این حوزه به همراه مبانی نظری آن گامی مثبت در جهت آشنایی علاقمندان محسوب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترسیم ساختار؛ مبانی نظری علمسنجی؛ مصورسازی؛ مطالعات علم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,141 |