![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,303 |
نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 45، شماره 2 - شماره پیاپی 1158094، تیر 1390، صفحه 59-75 اصل مقاله (403.61 K) | ||
نویسندگان | ||
علی رضائی شریف1؛ مسعود گنجی2؛ نادر حاجلو2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ؛ | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی؛ | ||
چکیده | ||
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی است و از پرسشنامههای محقق ساخته وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی و پیوند با مدرسه استفاده گردید، جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشآموزان مقاطع ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل که در سال تحصیلی 90–89 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند. در این مطالعه 776 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای طبقهای متناسب انتخاب شدند که منظور از طبقات، مقاطع میباشد. یافتهها: میزان استفاده از کتابخانه در مدارس از سوی دانشآموزان در سطح پایینی قرار داشت و از 776 شرکت کننده در این مطالعه 417 دانشآموز اصلا از کتابخانه مدرسه استفاده نکردهاند. همچنین وضعیت کتابخانههای مدارس از نظر تعداد کتاب، مساحت و فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات از سوی دانش آموزان در سطح پایینی ارزیابی شد. بین میزان استفاده از کتابخانههای آموزشگاهی و پیوند به مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری بدست آمد. هر چقدر وضعیت کتابخانه مدرسه مطلوبتر بود به همان اندازه نیز پیوند با مدرسه دانشآموزان بهتر بود. همچنین بین میزان استفاده از کتابخانههای آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. و در نهایت از روابط بین متغیرها بهترین مدل ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
پیوند به مدرسه؛ عملکرد تحصیلی؛ کتابخانههای آموزشگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,880 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,917 |