تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,428 |
مرغابی وحشی اثر ایبسن و مرغ دریایی اثر چخوف: تراژدی کلاسیک از منظری مدرن | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 49، اسفند 1387 اصل مقاله (208.66 K) | ||
نویسندگان | ||
مریم بیاد؛ مهسا مرادپور* | ||
چکیده | ||
تراژدی که از چالش برانگیزترین ژانرهای ادبی به شمار میرود همواره توجه کسانی را که در پی درک بهتر خویش و دنیای اطرافشان بودهاند به خود جلب کرده است. قرنها پس از زایش تراژدی در یونان باستان، همواره بزرگترین نمایشنامهنویسان مغرب زمین میکوشیدند تا حس خود را نسبت به جنبههای تراژیک زندگی در قالب آثاری ماندگار بیان کنند. اما با از بین رفتن تدریجی زمینههای لازم برای خلق تراژدی این صورت هنری در اواخر قرن هفدهم چنان رو به زوال رفت که بسیاری از صاحب نظران عرصة هنر ادعا کردند که تراژدی در شکل نمایشی به گذشته تعلق دارد. در زمانی که دیدگاههای حاکم، بر تضاد روحیة مدرن با تفکر تراژیک تأکید داشتند، هنریک ایبسن و آنتون چخوف در اواخر قرن نوزدهم توانستند آثار تراژیک قابل توجهی خلق کنند. اثر حاضر تلاشی است در جهت نشان دادن چگونگی خلق این آثار که تراژدی انسان مدرن را به خوبی به تصویر میکشند. به این منظور دو اثر مرغابی وحشی و مرغ دریایی انتخاب شدهاند: دو اثری که در بردارندة صورتها و مفاهیم تراژیک نو هستند. همچنین اثر حاضر نگاهی به تراژدی یونان دارد تا دریابد مفهوم تراژدی در دوران ایبسن و چخوف تا چه اندازه از دید تراژیک در عصر باستان فاصله گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایبسن؛ تراژدی؛ تراژدی کلاسیک؛ تراژدی مدرن؛ چخوف؛ مرغابی وحشی؛ مرغ دریایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,351 |