تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,748 |
تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی | ||
کشاورزی (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 1000305، مهر 1385، صفحه 45-56 اصل مقاله (254.34 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اسدی1؛ آصف کریمی* 2 | ||
1استادیار، گروه آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد، گروه آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود و برای تعیین قابلیت اعتماد (پایایی) تعداد 30 نسخه پرسشنامه پیش آزمون و آلفای کرونباخ آن محاسبه شد که برای بخشهای مختلف پرسشنامه مقدار آن مناسب (95/0-75/0) بود. جامعه آماری این تحقیق شامل آموزشگران مراکز آموزشی علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی بود و نمونهگیری از 138 نفر از آنها به صورت چند مرحلهای تصادفی انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرها شامل چهار عامل آشنایی و مهارت نسبت به تجهیزات IT، عامل نگرشی، شرایط و امکانات و مهارت در زبان انگلیسی میباشند و این چهار عامل حدود 64 درصد واریانس عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات را توجیه مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علمی - کاربردی؛ آموزشگر؛ اینترنت؛ فناوری اطلاعات؛ کامپیوتر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,133 |