تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,472 |
تاثیر دشواری تکلیف و دستورالعمل کانون توجه بر اجرای تکلیف تعادلی | ||
حرکت | ||
مقاله 2، دوره 36، شماره 0 - شماره پیاپی 1000259، شهریور 1387 اصل مقاله (328.2 K) | ||
نویسندگان | ||
امیر مقدم؛ محمد کاظم واعظ موسوی؛ مهدی نمازی زاده* | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش, بررسی اثر دشواری نسبی تکلیف و نوع دستورالعمل کانون توجه (پایه, درونی و بیرونی) بر اجرای تکلیف تعادلی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که کانون توجه اجراکننده, به ویژه وقتی تکلیف جدید و چالش انگیز است, نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی دارد. در این پژوهش 48 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد شرکت داده شد و به طور تصادفی به دو گروه تکلیف تعادلی آسان و تکلیف تعادلی دشوار تقسیم شدند. شرکت کنندگان, تکلیف متعادل ایستادن بر صفحة تعادل سنج دیجیتال را به تعداد 3 کوشش 15 ثانیه ای در شرایط بدون دستورالعمل, دستورالعمل توجه درونی و دستورالعمل توجه بیرونی اجرا کردند. نتایج نشان داد که عملکرد گروه تکلیف دشوار در شرایط توجه بیرونی به طور معنی داری بهتر از دو حالت دیگر بود, درحالی که نوع دستورالعمل کانون توجهی تفاوت معنی داری را در اجرای تکلیف تعادلی در گروه آسان ایجاد نکرد. بنابراین نتیجه می گیریم که اثربخشی کانون توجه به عنوان یک متغیر اجرا و یادگیری حرکتی به عواملی مانند دشواری تکلیف بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستورالعمل های آموزشی؛ کانون توجه درونی و بیرونی؛ دشواری تکلیف و تعادل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,426 |