تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,039,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,780,072 |
بررسی تاثیر پیش سازمان دهنده ها در یادگیری دانش آموزان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 36، شماره 1 - شماره پیاپی 1000113، فروردین 1385 اصل مقاله (237.32 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی افروز؛ فتح اله کلانتری؛ فاطمه نصرتی* | ||
چکیده | ||
پژوهشهای حاضر به بررسی تاثیر پیش سازمان دهنده ها در یادگیری دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان در درس جغرافیا می پردازد . نمونه مورد مطالعه شامل 184 نفر از دانش آموزان پسر در رشته های تجربی ، ریاضی ، و علوم انسانی شهر شیراز است که دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند . روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و نوع طرح پژوهش به شیوه آزمایشی است . ابزار اندازه گیری در تحقیق عبارت از یک آزمون محقق ساخته ( بیست سوال چهار گزینه ای ) است که بعنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد . پس از آن به گروه آزمایشی قبل از تدریس جغرافیا بدون پیش سازماندهنده ارائه گردید. بدین ترتیب نتایج یافته ها نشان داد که نمرات دانش آموزان در پیش آزمون تفاوت معنی داری با یکدیگرنداشته است اما در پس آزمون نمرات افزایشی در گروه آزمایشی ملاحضه گردید ؛ بنابر این پیش سازمان دهنده ها را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل ، از یادگیری بهتر برخوردارند . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of advance organizer in students' learning | ||
چکیده [English] | ||
In this study, we tried to examine the effectivences of advance organizer on boy students of high school 2nd grade In this experimental research design. our sample consisted of 184 second-grade high school students, including a control group and an expenimemal one, who were selected by using cluster sampling & randam mathing methods. A5.a pretest. A twenty-item test of geography, each of which composes of four options, was administered on both groups. Before teaching the ruin context of the lesson the teacher offered advance organizer only to the experimental group. Then the performance of both groups was compared with each other using the results of a post test. Results showed that there was a significant difference between the two groups in their learning and this supported our hypothesis that advance organizer has a positive effect on learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,593 |