تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,468 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,033,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,776,101 |
رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرایند یادگیری و دانش ریاضی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 37، شماره 2 - شماره پیاپی 1000082، فروردین 1386 اصل مقاله (5.68 M) | ||
نویسندگان | ||
دیبا سیف؛ اصغر رضویه؛ مرتضی لطیفیان* | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ، مطالعه رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیز هوش درباره دانش ریاضی و فرایند یادگیری آن بود . بدین منظور از میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان ، بر اساس نمرات حاصل از گونه هنجاریابی شده " آزمون هوشی اوتیس " 334 دانش آموز تیز هوش ( با هشیاری 120 و بالاتر ) انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند . باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان گروه نمونه از طریق پرسشنامه باورهای معرفت شناختی و مقیاس باورهای انگیزشی درباره ریاضی مورد سنجش قرار گرفت . تحلیل عاملی نشان داد که باورهای معرفت شناختی ، چهار بعد یادگیری سریع ، منبع دانش ، توانایی ثابت و قطعیت دانش را در بر می گیرد و ضرایب آلفای کرون باخ برای این ابعاد بین 61/0 تا 74/0 متغییر است . مولفه های انگیزشی حاصل از تحلیل عاملی ، مشتمل بر خود کفایی ، ارزش تکلیف ، اضطراب امتحان ، باورهای کنترل یادگیری ، جهت گیری های هدف تسلط ، عملکرد – گرایشی و عملکرد اجتنابی بود که ضرایب آلفای کرون باخ از 53/0 تا 83/0 را نشان می داد . نتایج تحلیل های رگرسیون ، حاکی از آن بود که در میان تیز هوشان ، ابعاد باورهای معرفت شناختی ، متغییرهای انگیزشی را پیش بینی می کند و الگوی این باور در تمامی موارد یکسان نیست . درحالی که باورهای یادگیری سریع ، منبع دانش و توانایی ثابت تاثیر منفی در انگیزش دانش آموزان تیز هوش در یادگیری ریاضی داشتند ، باور قطعیت دانش از چنین الگویی تبعیت نمی نمود . این یافته ها با توجه به مسائل پیشین و مدل های نظری موجود در این زمینه مورد تفسیر قرار گرفت و بر کاربردهای آن در مشاوره تحصیلی و آموزش ریاضی به تیزهوشان تاکید شد . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Relationship between Epistemological and Motivational Beliefs of Gifted Students about Learning process and Knowledge of Mathematics | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study IS to examine the relationship between epistemological and motivational beliefs about mathematics among gifted students. To this end , 334 first year high school gifted students were selected Through applying the Otis Intelligence Test. Epistemological Beliefs Questionnaire (EBQ) and Motivational Beliefs about Mathematics Scale (MBMS) were also used as measurement instruments. Factor analysis showed four factors In EBQ: quick learning, sorce of knowledge, fixed ability and certainly of knowledge. Seven factors of MBMS were self efficacy , task value, test anxiety. control beliefs. mastery goal orientation, performance - approach goal orientation and performance - avoidance goal orientation Cronbach alpha for these factors varied from .53 to. 83. Results from a series of multiple regressions indicated that several patterns of epistemological beliefs, could be used to explain motivational variables in gifted students. It was found that students' beliefs on quick learning, sorce of knowledge and fixed ability predicted maladaptive motivational patterns. In contrast. the belief on certainty of knowledge positively influenced gifted puples motivations to learn mathematics. These findings were interpreted in light of epistemological and motivational models. The applications for mathematics instruction for gifted students were discussed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,911 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,801 |