تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,049 |
کانُن و دودکافونی در موسیقی آلفرد اِشنیتکه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 43 - شماره پیاپی 878246، تیر 1391، صفحه 5-13 اصل مقاله (2.93 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2012.24772 | ||
نویسنده | ||
امین هنرمند | ||
دکترای آهنگسازی، دانشگاه تورنتو، | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی دو تکنیک آهنگسازی کانن و دودکافونی در آثار آلفرد اشنیتکه آهنگساز روس می باشد. برای انجام این مطالعه ابتدا به صورت مختصر پلی استایلیزم او را تعریف کرده و سپس به مطالعه ی ویژگی ای کانن و چگونگی استفاده از دودکافونی در موسیقی او خواهیم پرداخت. در بررسی هر کدام از این تکنیکها، بر اساس مطالعاتی که بر روی آثار مجلسی او انجام شده است، طبقه-بندیهایی صورت گرفته و ویژگیهای هر کدام ذکر می شوند. در بخش اول مقاله سه نوع کانن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در ادامه گرایشات دودکافونیک موسیقی او را به دو دسته تقسیم خواهیم کرد. در هر مورد مثالهایی از آثار مجلسی او مورد تحلیل قرار خواهد گرفت که صحت مباحث مطرح شده را تایید کرده و به درک مفاهیم کمک خواهد کرد. همچنین کانن و دودکافونی در آثار او با اَشکال معمول و اصیل این دو تکنیک در موسیقی گذشتگان مقایسه شده و تفاوتهای آنها مشخص می شود. این بررسی ها نشان خواهد داد که چطور اشنیتکه از عناصر موسیقی گذشته و گرایشات موسیقی مدرن استفاده کرده و با تغییراتی که بر روی آنها صورت می دهد زبان آهنگسازی خاص خود را بوجود می آورد. همچنین در ادامه روشن میشود که چطور مباحث مطرح شده، در یگ نگاه موشکافانه، با تئوری پلی استایلیزم در موسیقی او مرتبط است. | ||
کلیدواژهها | ||
پُلی استایلیزم؛ دودکافونی؛ کانن؛ میکروپُلیفونی؛ میکروتنال | ||
مراجع | ||
Schnittke, Alfred (2002), A Schnittke Reader, Indiana University Press, Bloomington Kleinmann, Johannes (2010), Polystylistic Features of Schnittke's Cello Sonata No. 1, DMA Dissertation, University of North Texas. Kennan, Kent (1987), Counterpoint, 3rd Edition, Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey. Peterson, Kristen (2000), Structural Threads in the Patchwork Quilt: Polystylistic and Motivic Unity in Selected Works by Alfred Schnittke, PhD Dissertation, University of Connecticut. Taruskin, Richard (1997), Defining Russia Musically: Historical and Hermeneutical Essays, Princeton University Press, Princeton, New Jersey. Javakhishvili, Fiona Hearun (2002), The Co-existence of Tonality and Dodecaphony in Schnittke's First Violin Sonata, Seeking The Soul: The Music of Alfred Schnittke, edited by George Odam, Guildhall School of Music and Drama, London. Ivashkin, Alexander (1996), Alfred Schnittke, Phaidon Press, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,435 |