تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,321 |
تحلیل تطبیقی پیشرفت تحصیلی دانشجویان نوبت اول و دوم کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 41، شماره 4 - شماره پیاپی 815219، اسفند 1390، صفحه 61-72 اصل مقاله (27.68 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم نادری1؛ مسعود فولادی2 | ||
1دانشگاه تهران، دکترای تخصصی | ||
2دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه تطبیقی پیشرفت تحصیلی دانشجویان نوبت اول و دوم کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 86-85 و ارزیابی عوامل مؤثر بر آن بود. روش تحقیق از نوع تحلیل توصیفی همبستگی است. در پژوهش حاضر، 128 نفر (53 مرد، 75 زن) از 135 دانشجوی ارشد شرکت کردند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی دانشجویان نوبت اول و دوم (SAFSA) بود. نتایج واریانس یک راهه مورد استفاده نشان داد که تفاوت معناداری بین رتبه کنکور کارشناسی ارشد دو گروه نوبت اول و دوم وجود دارد و دانشجویان نوبت دوم به لحاظ رتبه کنکور ضعیفتر از دانشجویان نوبت اول هستند، اما معدل دو گروه بعد از سه ترم نشان داد که تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه وجود ندارد و دانشجویان نوبت دوم توانستهاند عقبماندگی علمی خود را جبران نمایند. برای رسیدن به الگوی نهایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی متغیرهای رتبه در آزمون کارشناسی، جنس، وضعیت تاهل، درآمد ماهانه، تأثیر پرداخت شهریه، کار غیر از تحصیل دانشجو، منزل شخصی، شغل پدر (کارمند)، شغل مادر، مرتبط بودن رشته کارشناسی، ساعات اختصاص یافته جهت مطالعه و تعداد ساعات استفاده از اینترنت در الگوی نهایی وارد شدهاند و توانستند در حدود 67 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ دانشگاه تهران؛ نوع پذیرش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,162 |