تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,844 |
تحلیل خودنگاره با رویکرد انتقادی به نظریه "مرگ مؤلف" رولان بارت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 47 - شماره پیاپی 781386، فروردین 1391، صفحه 5-14 اصل مقاله (1.35 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2012.24372 | ||
نویسندگان | ||
اشرف السادات موسوی لر1؛ سمانه کاظمیان مروی2 | ||
1استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، | ||
2کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، | ||
چکیده | ||
رویکرد این مقاله؛ تحلیل خودنگاره در نقاشی و عکاسی است؛ تحلیلی که خودنگاره را با دیدگاه انتقادی به نظریه "مرگ مؤلف"مطرح می سازد. نظریه "مرگ مؤلف" رولان بارت از آرای مهم و پر استناد به ویژه در نقد هنری است. با توجه به این که "خودنگاره"، هنری فردگرا و معطوف به شخص مؤلف است؛ در اینجا به مثابه نمودی از مؤلف فرض می شود و سؤال هایی مطرح میشود از جمله: آیا می توان نظریه "مرگ مؤلف"را در همه آثار هنری تعمیم داد؟ آیا این نظریه در تحلیل تصاویر خودنگاره اعم از نقاشی یاعکاسی، همچنان کارایی لازم را در حذف مؤلف دارد ؟ در پاسخ به این سوال ها؛ نخست به توصیف نظریه "مرگ مؤلف"پرداخته و سپس با روش تطبیقی، ضمن نقد نظریه، محتوای بصری آثار انتخابی نیز تحلیل می شود. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای، به روش اسنادی، توصیفی و تطبیقی انجام شده است. جامعه آماری شامل 20 خودنگاره از حوزه نقاشی و عکاسی بوده، اما به اجمال 6 نمونه از آثار به گونهای گزینش شده که برای اثبات فرضیه و نیز تعمیم آن به هر دو هنر نقاشی و عکاسی نیز کفایت کند. نتیجه حاصل از یافته ها؛ عدم تعمیم نظریه "مرگ مؤلف"در آثار خود نگاره است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودنگاره؛ رولان بارت؛ متن؛ مخاطب هنر؛ مرگ مؤلف؛ نقد هنری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,176 |