
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,962,013 |
معنابخشی عبادی نور طبیعی در فضاهای معماری دو فیلم "نور زمستانی"برگمن و "پری" مهرجویی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 42 - شماره پیاپی 781154، فروردین 1391، صفحه 59-71 اصل مقاله (967.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2012.24370 | ||
نویسندگان | ||
ندا ضیاءبخش1؛ مصطفی مختاباد امرئی2 | ||
1عضو هیات علمی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
2دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
نور طبیعی پدیده ای است که منشاء اصلی آن خورشید و ستارگان می باشد. فلاسفه و دانشمندان بر این اعتقادند که نور روحانی و معنوی علاوه جنبه مادی خود، در بعد معنوی نیز، به دلیل خاصیتی غیرفیزیکی به عنوان نوعی رابط معنوی میان خدا و انسان محسوب می گردد. در این مقاله که روش تحقیق در آن از نوع توصیفی- تحلیلی و تطبیقی می باشد، ضمن تحلیل نحوه استفاده از نور طبیعی در معماری دو فیلم "نور زمستانی" ساخته برگمن و "پری" ساخته مهرجویی، معنابخشی عبادی نور در این فیلم ها مورد بررسی قرار می گیرد. پری، فیلمی ایرانی و بر پایه مکتب اشراق و سلوک عرفان شرقی، داستان دختری دانشجو است که در مرتبه طی طریق می باشد. فیلم نور زمستانی نیز، منبعث از اندیشه دینی و انسانی غربی، داستان کشیشی است که پس از مرگ همسرش که بسیار به او علاقهمند بوده است، دچار تردید در ایمان خود میشود. آنچه محور اصلی این مقاله را شامل میشود، استفاده از نور طبیعی به عنوان یک عنصر معنوی در معنابخشی به فضاهای معماری این دو فیلم میباشد که در این فضاها، انسان با نمادهای ناپیدا و پدیدههای متفاوت، از جمله نور معنا مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ معماری؛ معنابخشی عبادی؛ نور طبیعی | ||
مراجع | ||
اشرفی، عباس(1384)، عبادت در ادیان ابراهیمی ، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، تهران.
آندو، تادائو(1383)، شعر در فضا، ترجمه محمدرضا شیرازی، انتشارات گام نو، چاپ اول، تهران.
بونکور، پابلو(1384)، اهمیت تاریخی نور طبیعی در معماری، ترجمه الهام رضامند، مجله معمار30، تهران.
باسائو، مری(1385)، نور، ترجمه مقدم فریبا، انتشارات حمیدا، چاپ اول، تهران.
پناهی، سیامک (1385)، شناخت تاثیر فضاهای معماری بر تجلی معنا در سینمای معناگرا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
پنز، فرانسوا(1381)، سینما و معماری، ترجمه جعفری نژاد شهرام، انتشارات سرو، چاپ اول، تهران.
پی یرفن، مایس (1384)، عناصر معماری از صورت تا مکان، ترجمه دانش فرزین فر، دانشگاه شهید بهشتی، چاپ دوم، تهران.
ساسانی، فرهاد(1380)، نشانههاى معنوى در سینما، جلد(1)، چاپ اول، تهران.
طوسی، جواد(1370)، نقد فیلم پری، ماهنامه فیلم، شماره 37، تهران.
غزالی، امام محمد(1378)، مشکوه الانوار، ترجمه برهان الدین حمدی، نشر کوثر، تهران.
یثربی، سید یحیی(1385)، حکمت اشراق سهرودی، انتشارات بوستان، کتاب قم، چاپ اول، قم.
Arthur, Zaionc ( 1993), Catching the Light, Bantam, New York. Louise, P. Hauck (1992), Beyond Boundaries, CA: Blue Dolphin, Nevada City. Marguerite, Radclyffe (1987),The Blind ploughman,-----. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,980 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,506 |