تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,784 |
بازاندیشی در رفتارهای آموزشی معماری بر پایه آسیبشناسی آموزش متوسطه | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 44 - شماره پیاپی 729554، دی 1389، صفحه 15-26 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نویسندگان | ||
عیسی حجت1؛ حمیدرضا انصاری2 | ||
1دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر دستآورد پژوهشی میدانی در ارزیابی کیفی تاثیر فضای آموزش متوسطه بر دانشجویان معماری است و سعی دارد تا با شناسایی ویژگیها و خصوصیتهای آموزش دوره متوسطه علت بروز ناهنجاریهای موجود در آموزش دانشجویان سالهای اول معماری را ریشهیابی نماید. انگیزه پژوهش آشنایی با پیشینه ذهنی - روانی دانشجویان جهت تبیین و تدوین راهکارهای پرورشی و رفتاری در کارگاه معماری است. تحلیل و ارزیابی کیفی آموزش متوسطه از طریق انجام یک تمرین در میان جمعی متشکل از 35 دانشجوی مقدماتی معماری به شکلی نا محسوس انجام شده است. پرسش تحقیق در قالب درخواست طراحی یک «موزه تحصیلات متوسطه» از طریق طراحی و ترسیم لحظه به لحظه فضاهای موزه در برابر دانشجویان قرار گرفت. هدف پنهان این تمرین انشاء خاطرات، بیان احساسات و دریافت موضع دانشجویان نسبت به دوران تحصیلات متوسطه بود. برونداد تمرین، بیان نگرش دانشجویان از این دوران بود. با طراحی «موزه تحصیلات متوسطه» و تحلیل تصاویر ارایه شده توسط دانشجویان برخی از واقعیتهای آموزش متوسطه در ایران و پارهای از دلایل خستگی و افسردگی دانشجویان، هنگام ورود به دانشگاه آشکار گردید. این پژوهش در نهایت با تفسیر و آسیبشناسی گوشههایی از آموزش دوره متوسطه، به ارایه راهکارهایی در آموزش معماری برای تخفیف آسیبها و ترمیم فضای ذهنی و رفتاری دانشجویان میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش متوسطه؛ آموزش معماری؛ راهکارهای پرورشی- رفتاری؛ کنکور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,803 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,441 |