تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,830 |
جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابتجویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، تیر 1389 اصل مقاله (245.19 K) | ||
نویسندگان | ||
علی حبیبی1؛ احمدرضا موحدی2؛ مریم نزاکت الحسینی2؛ شهین جلالی3؛ جلیل مرادی1 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابتجویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهتگیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابتجویی و غیررقابتجویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام و همکاران (1382) تایید کرده است. آزمودنیهای هر گروه با استفاده از امتیازات پیشآزمون، به دو گروه همسان تقسیم شدند. در نتیجه چهار گروه تمرینی به وجود آمد. گروه ها در محیط تمرینی رقابتی و غیررقابتی به مدت 10 جلسه (15 کوشش در هر جلسه) به تمرین تکلیف ملاک پرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال (آزمون ایفرد) و پرسشنامه ورزشگرایی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. آزمون یادداری ده روز پس از آخرین جلسه تمرین گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی در سطح 05/0=a صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افراد رقابتجو در محیط تمرینی رقابتی و افراد غیررقابتجو در محیط تمرینی غیر رقابتی نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه تمرین در محیط غیررقابتی در آزمون یادداری افت معناداری داشتند. نتایج حاضر از فرضیه منطقه عملکرد بهینه و دیدگاه تعاملی حمایت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط تمرینی رقابتی؛ محیط تمرینی غیررقابتی؛ ویژگی رقابتجویی؛ یادگیری حرکتی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,078 |