
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,250 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,267,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,110,813 |
تحلیل نحوه برخورد و ارزشگذاری موسیقی راک از دیدگاه مخاطبان: مطالعه موردی شنوندگان ایران و ترکیه | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، اسفند 1389، صفحه 85-210 اصل مقاله (375.33 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا آزادهفر1؛ مهرداد نوری2 | ||
1استادیار دانشکدهی موسیقی، دانشگاه هنر، تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکد? هنر و معماری، تهران | ||
چکیده | ||
موسیقی راک از اواخر دهی 1960 وارد مباحثات مهم اجتماعی، فرهنگی و هنری شد و چندین نسل را تحت تأثیر ژانرهای گوناگون خود قرار داد و همچنان نیز مسیر خود را ادامه میدهد. حجم مخاطبین بالای این گونه هنری آن را به یکی از حوزههای مهم موسیقی مردمی تبدیل کرده است؛ با این وجود سویههای جامعه-شناختی مرتبط با آن هنوز نیاز به کاوشهای فراوانی دارد. پژوهش حاضر تلاشی است برای تحلیل نحوه برخورد و ارزش گذاری مخاطبان این گونه هنری. این تحقیق به روش میدانی انجام و بر اساس دادههای به دست آمده از 300 نفر از مخاطبین شرکتکننده در فستیوال سه روز? استانبول در ماه ژوئن 2010 انجام شده است. در بخش اول پرسشنامه سؤالات شخصی و کلی مطرح شده که سابقه و میزان تماس بالا با این سبک، پایین بودن سن تأثیرپذیری، توانایی نوازندگی، مطالعه در این سبک و تساهل بالای موسیقائی نتیج? آن است. در بخش دوم سه سؤال اصلی طرح شده است که مخاطبین از شمار? 1 تا 5 و از کم به زیاد، میزان اهمیت، علاقهمندی و جذابیت فاکتورهای مطرح شده را مشخص کردند و در آن فاکتور «موسیقی»، ژانر «ترش متال» و عامل «آزادی» در مجموع امتیازات، به بالاترین رتبه رسیدند که گویای توانایی برقراری ارتباط با موسیقی، ژانرشناسی و تصاحب معنایی توسط مخاطبین در این سبک است؛ سبکی که مخاطب را به کنش فعالانهای در ساختار شعری، تصویری و موسیقائی خود وا میدارد و در نتیج? این تقابل دوسویه، میتوان انتظار شکلگیری مخاطبان فعال را داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ تصاحب معنایی؛ ژانرشناسی؛ مخاطبان فعال؛ موسیقی راک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,589 |