![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,930,241 |
عوامل مؤثر بر گسترش مدارس در قلمرو عثمانی (دوره‘ کلاسیک: سدههای 8 ـ10 هجری) | ||
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 43، شماره 1، دی 1389، صفحه 81-108 اصل مقاله (3.66 M) | ||
نویسنده | ||
مهدی عبادی | ||
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مدارس و آموزش مدرسهای در دور? کلاسیک عثمانی، هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی، رشد و پیشرفت چشمگیری پیدا کرد و با تأسیس مدارس صحن ثمان فاتح (875 ق) و سپس مدارس سلیمانیه (965 ق)، به اوج شکوه خود دست یافت. بیتردید، عوامل متعددی در بروز این پدیده تاریخی و آموزشی ـ فرهنگی نقش داشتند. نیاز دولت عثمانی به توسع? تشکیلات دیوانی و قضایی و تأمین نیروهای متخصص این نهادها، موجب اهتمام سلاطین عثمانی به تأسیس مدارس متعدد گردید. ثبات سیاسی و اوضاع مساعد اقتصادی، زمینه و امکان سرمایهگذاریهای کلان در راستای گسترش مدارس را فراهم آورد. عوامل دیگری چون رواج سنت وقف، مهاجرت علمای برجسته از دیگر نقاط جهان اسلام به قلمروی عثمانی و سیاست دولت عثمانی در حمایت از تسنّن فقاهتی و مدرسهای به سهم خود، موجب گسترش هر چه بیشتر مدارس در قلمروی عثمانی در دوره کلاسیک شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تسنّن فقاهتی؛ تشکیلات دیوانی و قضایی؛ ثمان فاتح؛ سنت وقف؛ سیاستهای مذهبی؛ قلمروی عثمانی؛ مدارس عثمانی؛ مهاجرت علما | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,075 |