![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,665 |
عناصر نمایشی در پردهخوانی به عنوان هنری چندرسانهای | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 41 - شماره پیاپی 618536، آبان 1390، صفحه 71-78 اصل مقاله (512.88 K) | ||
نویسندگان | ||
امیرحسن ندایی1؛ مونس بسکابادی2 | ||
1استادیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
پردهخوانی به عنوان یکی از اشکال نمایش سنتی در ایران از قابلیتهای بسیاری در بیان هنری و نمایشی برخوردار است. در مورد این شیوهی نمایشی تاکنون به ساختار و شیوههای اجرای آن در شکل سنتی خود پرداخته شده است. پرسش این پژوهش آن است که آیا با ایجاد تغییر در عناصر نمایشی پردهخوانی و امروزی کردن آنها، این شیوهی نمایشی میتواند در یکی از مهمترین اشکال هنری جهان امروز، یعنی هنر چندرسانهای مورد استفاده قرار گیرد و قابلیت جذب طیف وسیعی از مخاطبان را دارا شود؟ فرضیهی اصلی آن است که شناخت عناصر نمایشی این هنر و مقایسهی آن با نمونههای هنر چندرسانهای میتواند قابلیتهای پردهخوانی را در پدید آوردن زمینههای بیانی نوین، آشکار سازد. این مقاله با مطرح کردن چند نمونهی غربی از هنر چندرسانهای و تطبیق آن با عناصر پردهخوانی در شکل کلی آن تلاش دارد تا این قابلیتها را بازشناسی کرده و تواناییهای آن را برای استفاده در هنر چندرسانهای امروزی تبیین نماید. بررسی این عناصر مانند نحوهی اجرا، استفاده از تصویر، کاربرد لحن و موسیقی (چه به صورت آواز و چه به صورت همراهیکننده) و نیز چگونگی تاثیر آن بر مخاطب، نشان میدهد که پردهخوانی میتواند از قابلیتهای ویژهای در عرصهی هنر امروز جهان برخوردار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پردهخوانی؛ شیوههای اجرا؛ نمایش ایرانی؛ نمایش سنتی؛ هنر چندرسانهای | ||
مراجع | ||
اردلان، حمید رضا (1386)، سی مرشد پرده خوان، (دفترهای 1-2-4-5-6-7-9-14-18-20-27-29)، فرهنگستان هنر، تهران.
اسماگولا، هوارد جی (1381)، گرایش های معاصر در هنرهای بصری، فرهاد غبرایی؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
بکتاش، مایل (1356)، هنگامه نمایشگرایی و پدیداری نقش در قرنهای 9 و 10 هجری، فصلنامه تآتر، شماره 2، ص 23 – 34.
بکولا، ساندرو (1387)، هنر مدرنیسم، رویین پاکباز؛ چاپ اول، فرهنگ معاصر، تهران.
بیضایی، بهرام (1379)، نمایش در ایران؛ چاپ دوم، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تهران.
پاکباز، رویین، (1378)، دایره المعارف هنر، نشر فرهنگ معاصر، تهران. ثمینی، نغمه (1382 مرداد و شهریور)، تأثیر ساختار نمایش دینی بر سینمای ایران، فصلنامه بیناب، دوره1، شماره 2، ص 192 – 205.
سرسنگی، مجید (پاییز 1384)، نسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی، هنرهای زیبا، نشریه علمی پژوهشی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شماره 23، ص 97-102.
شاله، فیلیسین (1347)، شناخت زیبایی، علی اکبر بامداد؛ کتابخانه طهوری، تهران.
صالح پور، اردشیر (1388)، ترانههای نمایشهای پیشپردهخوانی در ایران (1320– 1332)؛ انتشارات نمایش، تهران.
غریب پور، بهروز (1384)، تئاتر در ایران – از ایران چه میدانم؟ /53، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
لوسی اسمیت، ادوارد (1382)، جهانی شدن و هنر جدید، علیرضا سمیع آذر؛ انتشارات نظر، تهران.
لوسی اسمیت، ادوارد (1382)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، علیرضا سمیع آذر؛ چاپ سوم، انتشارات نظر، تهران.
ناصر بخت، محمد حسین (آبان 1371)، پردههای درویشی، فصلنامه هنر، شماره 35، ص 102 – 114.
Fineberg, Jonathana, (2000), Art since 1940, strategies of being, Laurence King, London.
Lucie Smith, Edward, (2004), Art Terms (Dictionary of Art Terms), London, Thames& Hudson.
Turner, Jane, (1996),The Dictionary of Art [22], New York, Grove.
Viola, Bill, (1999), Viola's Exhibition in Whitney Museum of American Art, Whitney, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,079 |