تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,911 |
جایگاه طراحی محیطی و مدیریت فضاسازی در سینمای انیمیشن رویکرد تحلیلی – آموزشی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 41 - شماره پیاپی 618536، آبان 1390، صفحه 43-50 اصل مقاله (635.79 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی صفورا1؛ حسین صافی2؛ سیدبدرالدین احمدی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناس ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3کارشناس ارشد (مربی آموزشی)، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هر اثر هنری برای جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر، سعی دارد مخاطب را وارد فضای اثر هنری کند. این فضا در ابتدا شکلی مجازی دارد و ناشی از ذهن هنرمند است؛ سپس شکل عینی یافته و در قالب اثر هنری بروز می کند. فیلمساز نیز فضای مجازی فیلم را که درون ذهن وی و نویسنده فیلمنامه نهفته است با واسطه تصویر، در قالب توالی نماها آشکار می کند. قبل از قرارگیری پلان ها، صحنه ها و سکانس ها در کنار هم، برای تحقق تصور مجازی فیلمساز، به کمک ابزار پیش تصور مانند طراحی ها و فیلمنامه مصور، فضاهای اولیه عینی برای روایت فیلم خلق می شوند. فضاسازی، اولین گام برای عینی شدن تصورات فیلمساز است. خلق فضاها در سینمای زنده به اشکال مختلفی مانند، تعیین لوکیشن و گاه با طراحی دکورها به صورت طبیعی، مصنوعی، دیجیتالی و تلفیقی امکان پذیر است. در این مقاله تحقیقی می توان دریافت که: در سینمای انیمیشن شیوه های خلق فضا از تنوع بیشتری برخوردار است. تعدد روش و تکنیک در ساخت فیلم انیمیشن به ساختار خلق فضاهای جدید منجر می شود؛ می توان برای هر انیمیشن در هر روش و تکنیک، بر پایه نیازهای دراماتیک فیلمنامه، فضای مناسب را طراحی و ارائه کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ انیمیشن؛ سینما؛ طراحی محیطی؛ مدیریت فضاسازی | ||
مراجع | ||
احمدی، سیدبدرالدین و همکاران(1382)، برنامه آموزشی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
احمدی، سیدبدرالدین و سیدنجم الدین امیرشاه کرمی (1386)، رهیافت مدیریت هنری در آموزش و تولید انیمیشن در ایران- رویکرد تحقیقی، مجله علمی – پژوهشی هنرهای زیبا، شماره 29، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟.
افهمی، رضا و همکار (1386)، تاریخ مختصر طراحی، انتشارات سبحان نور، تهران. اندرو، دادلی (1365)، تئوری اساس فیلم، ترجمه مسعود مدنی، انتشارات عکس معاصر، تهران.
جنسن، چارلز (1388)، تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی، مترجم بتی آواکیان، سمت، تهران.
سارتر، ژان پل (1371)، تهوع، مترجم جلاالدین اعلم، انتشارات نیلوفر، چاپ سوم، تهران
سعیدی، ابراهیم (1374)، عوامل مؤثر در فضاسازی سینمایی، پایان نامه کارشناسی سینما، دانشگاه هنر، تهران.
صفورا، محمدعلی (1385)، مطالعه کارگردانی انیمیشن، طرح پژوهشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
فرنیس، مورین (1384) زیبایی شناسی انیمیشن، مترجم اردشیر کشاورز، دانشکده صدا وسیما، تهران.
کراکائر، زیگفرید (1377)، از کالیگاری تا هیتلر، ترجمهی فتح ا... جعفری جوزانی، انتشارات حوزه هنری، چاپ اول، تهران.
کشمیری، مسعود (1382) طراحی گرافیک تولیدات انیمیشن، پایان نامه کارشناسی ارشد انیمیشن، دانشگاه هنر، تهران.
هنرور، هورناز (1385) کاربرد نور و رنگ در فیلم انیمیشن، پایان نامه کارشناسی ارشد انیمیشن، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
هیوارد، سوزان (1388)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، مترجم فتاح محمدی، نشر هزاره سوم، چاپ سوم، زنجان.
Bacher, Hans (2008), Dream Worlds, Production design for Animation, focal press. U.S.A
Bryman. A (1995), Disney and his world: Rutledge, U.S.A
Culhane, S. (1990), Animation: from script to screen: St. Martin's Press, New York.
Jeff, lenbarg (1999), The Encyclopedia of Animated cartoons (facts on file), Checkmark Books; 2 editions, U.S.A
Maltin, L ( 1991), The Disney film Art book; New York.
Wells, P. (2006), the fundamentals of animation: AVA, Lausanne | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,289 |