![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,539 |
بررسی نسبت نور، سایه و تاریکی با تئاتردر قبل و بعد از آدولف آپیا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 41 - شماره پیاپی 618536، آبان 1390، صفحه 33-42 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شفیعی1؛ جلیل خلیل آذر2 | ||
1استادیار دانشکدهی سینما - تئاتر، دانشگاه هنر، | ||
2کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
نور از آغازین روزهای پیدایش تئاتر به مفهوم امروزین آن، همراه تئاتر بوده و تا به امروز کارکردهای گوناگونی برای آن تعریف شده است. وجود نور در صحنهی نمایش همیشه همراه با سایه بوده و غیاب آن، تاریکی را به وجود آورده است. به همین دلیل میتوان نور، سایه و تاریکی را عناصر یک حوزهی مشترک دانست و نسبتها و کارکردهای آنها را مورد بررسی قرار داد. جایگاه نور، سایه و تاریکی و کارکردهای آنها در تاریخ تئاتر دارای یک نقطهی عطف اساسی است و آن نقطهی حضور متفکرانه و نظریهپردازانهی آدولف آپیا در عرصهی تئاتر میباشد. تا زمان حضور آپیا در تئاتر، تنها کارکردی را که برای نور متصور بودند؛ روشنسازی صحنه جهت دیده شدن عناصر موجود بر روی صحنه بود. لیکن با حضور آپیا در تئاتر سایه و تاریکی به همراه نور سه عنصر تشکیلدهندهی هنر نمایش شده و هر یک جایگاه و کارکرد متفاوتی را یافتند. این مقاله میکوشد با بررسی شرایط تئاتر در قبل و بعد از حضور آپیا کارکردها و نسبت نور، سایه و تاریکی را در صحنهی تئاتر مورد بررسی و تطبیق قرار دهد. روش تحقیق بکار برده شده در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و از تکنیک کتابخانهای بهره برده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آدولف آپیا؛ تئاتر؛ تاریکی؛ سایه؛ نور | ||
مراجع | ||
براکت، اسکار گروس (1375)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی وَر، جلد اول، چاپ دوم، انتشارات مُروارید، تهران.
براکت، اسکار گروس (1366)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی وَر، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات نقره، تهران.
براکت، اسکار گروس (1375)،تاریخ تئاتر جهان،ترجمه هوشنگ آزادی ور، جلد سوم، چاپ اول، انتشارات مُروارید، تهران.
جهان پرور، زهره (1356)، بررسی آثار آدولف آپیا، چاپ اول، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
دورانت، ویل (1386)، تاریخ تئاتر به روایت ویل دورانت، گردآوری و تدوین عباس شادروان، چاپ چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. روز-اِوَنز، جیمز (1376)، تئاتر تجربی (از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک)، ترجمه مصطفی اسلامیه، چاپ دوم، انتشارات سروش، تهران. سیمونسن، لی (1378)، فصلی از کتاب نظریه نوین صحنه، ترجمه یدالله آقا عباسی، نشریه نمایش، شمارة 20، ص 16.
سیمونسن، لی (1378)، فصلی از کتاب نظریه نوین صحنه، یدالله آقا عباسی، نشریه نمایش، شمارة 21، صص 15-21.
شانفنر، آندره و دیگران (1383)، دایره المعارف پلئیاد (مجموعه تاریخ نمایش در جهان)، ترجمه ناد علی همدانی و دیگران، جلد اول، دوم، سوم، انتشارات نمایش، تهران.
شهمیری، امین (1366) ، نورپردازی در تئاتر،چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
صبوری کاشانی نژاد، پروین (1350)، ماکس راینهارت و آدولف آپیا، چاپ اول، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
فروتن، پیام (1388)، راهبردهای اساسی طراحی صحنه،چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
ناظر زاده کرمانی، فرهاد (1367)، نمادگرایی در ادبیات نمایشی، جلد اول و دوم، چاپ اول، انتشارات برگ ، تهران.
ناظر زاده کرمانی، فرهاد (1366)، تئاتر پیشتاز، تجربهگر و عبثنما، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
Bentlye, Eric Russell (1968), the Theory of the Modern Stage: An Introduction to Modern Theatre and Drama, Penguin Books, New York.
Bellman, Willard (1974), Lighting The Stage, Second Edition,Chandler Publishing Company, New York.
Keller, Max (1999), Light Fantastic & The Art And Design Of Stage Lighting, Second Edition, Prestel, Munich.
Parker,W. (1963), Scene Design And Stage Lighting, Second Edition, New York.
Parker,W.Oren (2009), Scene Design and Stage Lighting, Ninth Edition, Cengage, Canada.
Pilbrow, Richard (1979), Stage Lighting, Cassell, Ltd, London.
Simonson, Lee (1964), the Stage Is Set, Theater Art Books, New York.
Svoboda, Josef (2000) Secret of Theatrical Space Cloth, Editor: J. M. Burian, First Edition, Publisher: Applause Books, New York.
Www.Yustat.Org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,235 |