تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,833 |
رابط? میان جنسیت کارگردان و نوع شخصیتپردازی زن در سینما | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 3، دوره 1، شماره 3، آبان 1390، صفحه 75-94 اصل مقاله (229.33 K) | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ بهاره فتح آبادی2 | ||
1دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله حاصل پژوهشی است که به بررسی رابط? میان «جنسیت کارگردان» و «نوع شخصیتپردازی زن نقش اول» در فیلمهای سینمایی پرداخته است. به این منظور، شش فیلم سینمایی که در دور? اصلاحات با موضوعات مرتبط با زنان توسط کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران (سه کارگردان مرد و سه کارگردان زن) ساخته شده؛ انتخاب و با روش «نشانهشناسی» تحلیل شدهاند. این فیلمها شامل واکنش پنجم، گیلانه، زندان زنان، مهمان مامان، کاغذ بیخط و سگکشی هستند که با توجه به معیارهای استخراج شده از نظریات توانمندسازی زنان – منابع، عاملیت و دستاوردها- شخصیت زن نقش اول آن ها در قالب شخصیتپردازی منطقی و غیرمنطقی از زنان تحلیل شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که زنان نقش اول در فیلمهای بررسی شده با معیارهای توانمندسازی عمدتاً توانمندی بالایی نداشتهاند و اغلب به صورت قربانی و شکست خورده به نمایش گذاشته شدهاند و تفاوت چندانی بین کارگردان های زن و مرد در نوع شخصیتپردازی زن نقش اول فیلمها وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندی زنان؛ جنسیت؛ سینمای ایران؛ شخصیتپردازی زنان؛ نشانهشناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,499 |