تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,305 |
تحولات نماد الوهی فرشته با الهام از نقش فروهر و بُن مایه سیمرغ | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 3، دوره 1، شماره 3، آبان 1390، صفحه 5-23 اصل مقاله (4.92 M) | ||
نویسندگان | ||
اسفندیار اختیاری1؛ آزاده پشوتنی زاده2؛ رامین اخوی جو3 | ||
1استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یزد | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3کارشناس موسیقی | ||
چکیده | ||
در هنر ایرانی، همواره حضوری از نیروی مافوق طبیعی در قالب تصاویر طبیعی رخ مینماید و همواره جهان خاکی آدمیان را با ماوراء آن پیوند داده است. این هدف جز با تعمق بر دو کهن الگوی فروهر و سیمرغ در به ظهور رسانیدن نماد فرشته محقق نخواهد شد. در این تحلیل، سعی بر آن است، تا با گردآوریهای اسنادی و کتابخانه ای به تحلیل و توصیف موضوع اقدام نموده و در ادامه به ریشهیابی نقش فرشته در کهنالگوی فروهر و سیمرغ پرداخته و با استناد به آیات و روایات مذهبی، به توجیه مناسبی در جهت شکلگیری فرم ظاهری فرشته به صورت انسان بالدار دست بیابیم. نگارندگان بر این باورند که نقش فرشته در هنرهای ایران، دارای رابطه معنادار بصری و معنوی محکمی با نقش فروهر و سیمرغ است؛ عناصر زنانه (تأنیث) در الگوی تصویری فرشته با بنیانهای روانشناختی و زیربنای تاریخی در آمیخته و ریشه هایی بس عمیق در گوهر هنر و فرهنگ ایران دوانیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بن مایه سیمرغ؛ عناصر زنانه (تأنیث)؛ نقش فروهر؛ نماد فرشته؛ هنر ایرانی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,022 |