تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,352 |
شاهنامه و جنبه های سینمایی آن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 40 - شماره پیاپی 537760، مرداد 1390، صفحه 85-97 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نویسندگان | ||
حمید دهقانپور1؛ جلال الدین کزازی2؛ مهدی پوررضائیان3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
2استاد دانشکده ادبیات، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
جهان بصری از طریق تصویر شکل می گیرد و به اشکال مختلف نشان داده می شود. شاهنامه به سینما نزدیک تر است تا سایر هنرها؛ شاهنامه و سینما تفکیک ناپذیرند، ابیات شاهنامه به شما امکان می دهد تا در تصویر غوطه بخورید و پس از غوطه ورشدن در تصاویر به تجسم سینمایی بپردازید در چنین حالتی است که همه چیز شکل پذیر و بصری می شود، هر بیت مثل یک نما شما را به بیت دیگر هدایت می کند، در ابیات سیر و سفر می کنید و همچنانکه در لابلای آنها حرکت می کنید با شگفتی و حیرت به تصاویر و جنبش حرکات سینمایی می رسید. شعر شاهنامه اگرچه از واژگان ویژه ای ساخته و پرداخته شده است اما با زبان بصری فضایی سینمایی می سازد، تصویر سازی می کند و جزئیات تصویری را شرح می دهد. گفته شده است که سینما هنر تصویری است، واژگان شاهنامه همه تصویراند و فردوسی با مهارت، تعادلی بین واژه وتصویر ایجاد می کند. واژگان قدرت القایی تصاویر را تشدید می کنند و در نتیجه صورتی پدید می آید که اغلب به بیانی درخشان و سینمایی می انجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
دکوپاژ؛ روایت؛ شاهنامه؛ مونتاژ؛ میزانسن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,284 |