تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,947 |
عکاسی قاجار: نگاه شرقی، نگاه غربی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 42 - شماره پیاپی 489374، تیر 1390، صفحه 45-56 اصل مقاله (8.06 M) | ||
نویسندگان | ||
مهدی عراقچیان1؛ محمد ستاری2 | ||
1کارشناس ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه آموزشی عکاسی و ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله برای دستیابی به نگاه متفاوت از دیدگاه عکاسان ایرانی و اروپایی در عکسبرداری از ایران دوره قاجار، از روش کتابخانهای و تطبیق عکسها استفاده شده است با این دریافت که عکسها تأثیری مستقیم و غیر مستقیم بر روابط سیاسی ـ فرهنگیِِ شرق و غرب در قرن نوزدهم دارند و نقش تعیینکننده شاه و دربار در عکاسی ایرانی را نشان میدهند. دو فرضیه در این مقاله پی گرفته شده است: میزان تأثیر نگاه عکاسان غربی از جریان شرقشناسی قرن نوزدهم و دلایل عدم گرایش عکاسان ایرانی آن دوره به مستندنگاری اجتماعی. دراین میان به نیاز ضروری ریشهیابی تاریخی علل اعجابگری عکاسی ایرانی نیز توجه شده است. عکاسان مورد بررسی قرار گرفته شده عبارتند از: آقا رضا عکاسباشی، عبدالله میرزا، ناصرالدین شاه، فرانسیس کارلهیان، لوئیجی مونتابونه، ارنست هولتسر و آنتوان سوریوگین. نتیجه نشاندهنده تأثیر بصری فرهنگ دیداری غرب و هنر ایرانی بر عکاسان ایرانی و جریانات حاکم بر کار هر دو طرف است. این نتیجه با توجه به شناختی که از تاریخ عکاسی ایران بر مبنای این دوگانگی به دست میآورد، در یافتن مسیر آینده این هنر و روابطی که از این طریق در حوزه ارتباطات بینافرهنگی ایجاد میشود، کاربرد پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسان اروپایی؛ عکاسان ایرانی؛ عکاسی ایران؛ عکاسی قاجار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,203 |