تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,959 |
نظام آموزش در خوش نویسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 42 - شماره پیاپی 489374، تیر 1390، صفحه 25-32 اصل مقاله (5.65 M) | ||
نویسنده | ||
مینا صدری | ||
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هنر خوش نویسی از جمله رشته های هنری است که نظام آموزش آن در پرتو سنت های برگرفته از آموزه های دینی شکل گرفته است. عوامل و عناصری در این نظام قوام یافت که به حفظ و تکوین و گسترش آن منجر شد. سؤال این است که این عناصر کدام هستند و چگونه موجب حفظ و گسترش آن شده اند؟ عواملی چون تربیت اخلاقی، حقوق متقابل استاد و شاگرد و شیوه های آموزشی (مشق نظری، مشق قلمی و مشق خیالی) با ویژگی ها و شرایط خاص خود بر تداوم و تکوین خوش نویسی اثر داشته است. یاد گیری قرآن و متون حدیث در کودکی بستری اخلاقی برای تداوم و ثبات دیگر عوامل آموزش فراهم می کند. استاد و شاگرد در این شرایط با رعایت حقوقی که بر ذم? هم دارند و با بهره بردن از شیوه های آموزشی مانند تعلیم زبانی و قلمی از طرف استاد و انجام مشق نظری، مشق قلمی و مشق خیالی از طرف شاگرد به حفظ، گسترش و تکوین آن مدد می رسانند. این مقاله با استفاده از متون قدیم، چون کتب عرفانی و رسائل خوش نویسی، به روش کیفی و تحلیل محتوا به بحث در باب آموزش خطاطی در نظام استاد ـ شاگردی پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشق خیالی؛ مشق قلمی؛ مشق نظری؛ نظام استاد ـ شاگردی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,964 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,861 |