تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,367 |
تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 42 - شماره پیاپی 489374، تیر 1390، صفحه 15-24 اصل مقاله (2.22 M) | ||
نویسنده | ||
حسن شرفی | ||
مربی گروه پژوهشی برنامههای درسی و روشهای تدریس، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
در این نوشتار، مسایل پژوهش در فعالیتها و محتوای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی با تأکید بر رشتههای مهارتی گروه تحصیلی هنر شاخة کاردانش، مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه بیش از دویست و پنجاه گزارش پژوهشی در حوزه آموزشهای فنی/حرفهای و کاردانش جای خالی بررسی مسایل در حیطه آموزشهای هنری را نشان میدهد که با توجه به مؤلفههای زیر موردمطالعه قرار می گیرد: 1- ایجاد توان کارآفرینی دانشآموختگان و اشتغال فارغالتحصیلان ( بازار کار ) 2- تنوع نیازهای آموزشی هنرجویان و هنرآموزان 3- تجهیزات و فضای آموزشی موردنیاز 4- نحوة اجرای فعالیتها و محتوای برنامه درسی 5- فرصتهای یادگیری موجود در برنامه درسی و آموزش. نتایج این مطالعه که به روش توصیفی و تحلیل مسایل پنجگانه با رجوع به گزارشهای پژوهشی و گفت و شنود با صاحب نظران حوزه گروه تحصیلی هنر در آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتآموزی بوده است، حکایت از آن دارد که میبایستی به مواردی به این شرح توجه شود: بهرهگیری از نتایج مطالعات آموزشهای فنی و حرفهای سایر کشورها به صورت نظری و عملی؛ تأمین نیروی انسانی (هنرآموز)؛ طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی به صورت راهنمای برنامه درسی؛ توجه به عناصر برنامه درسی در اجرای آموزشهای فنی/ حرفهای و مهارتی؛ و نظایر آن. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنیوحرفهای؛ شاخة کاردانش؛ فعالیتها و محتوای برنامه درسی؛ گروه تحصیلی هنر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,970 |