تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,130 |
امامشناسی از منظر حکمت متعالیه | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 342833، بهمن 1388، صفحه 65-83 اصل مقاله (234.38 K) | ||
نویسندگان | ||
معصومه سالاریراد1؛ امیرعباس علیزمانی2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور کرمان | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در مکتب تشیع، امامت یکی از اصول مسلم اعتقادی است. این اصل در ردیف مقام نبوّت جای دارد. متفکران و اندیشمندان زیادی همواره در طول تاریخ تشیع، در قالب مکاتب فلسفی و کلامی به اثبات و تبیین این اصل پرداختهاند. آنها ویژگیهای دارنده این مقام را به طور مفصل تفسیر کردهاند. در همین راستا، حکمت متعالیه به عنوان یکی از مکاتب مهم فلسفی در جهان اسلام به تبیین و تحلیل شئونات و جایگاه امامت پرداخته است. پیروان این مکتب که در رأس آن صدرالمتالهین شیرازی است، مباحث مهمی را حول این محور تفسیر کردهاند. از جمله این مسایل میتوان به اثبات اصل امامت به عنوان یکی از مبانی اعتقادی، عینیت مقام امامت، وجود امام و ضرورت عقلی آن، نص بر امامت، شیوه تعیین و انتصاب وی، بیان مبنای فلسفی اوصاف امام و پیوند این اوصاف با امام و عدم امکان قطع رشته امامت از روی زمین اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امامت؛ امکان اشرف.؛ حکمت متعالیه؛ لطف؛ ولایت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,461 |