
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,677 |
تعداد مقالات | 71,947 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,720,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,549,851 |
نگاهی دیگر به مفهوم علت غایی از منظر بوعلی و ملاصدرا با توجه به افعال اختیاری | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 342255، آذر 1388، صفحه 135-146 اصل مقاله (191.36 K) | ||
نویسنده | ||
حسین معصوم | ||
استادیار گروه فلسفه، دانشکده فقه و فلسفه، پردیس قم، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
از مباحث مهمی که در بخش علیت مطرح است، مسألة علت غایی است. «غایت» در فلسفه به دو معنای مختلف استعمال میشود: یکی به معنای «ما الیه الحرکة» و دیگری به معنای «ما لاجله الفعل». در این مقاله علاوه بر معانی غایت، دیدگاههای مختلفی در باب چیستی غایت و نیز مناط و ملاک احتیاج به علت غایی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در اینکه فعل اختیاری دارای علت غایی است، بین فلاسفه اختلافی نیست، بلکه منشأ اختلاف آنان سؤالات سهگانه ذیل است: آیا بعضی از افعال اختیاری مانند افعال گزاف و عبث دارای علت غایی است؟ آیا افغال طبیعی دارای علت غایی است؟ و آیا افعال خداوند دارای علت غایی است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
اَفعال اختیاری؛ اَفعال الهی.؛ اَفعال طبیعی؛ حکمت؛ علت غایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,642 |