| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,839 |
| تعداد مقالات | 73,771 |
| تعداد مشاهده مقاله | 135,950,838 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,898,257 |
نقد و بررسی دیدگاه ولفسن درباره فلسفه قرون وسطی (رابطه دین و فلسفه) | ||
| مجله علمی " فلسفه دین " | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 342255، آذر 1388، صفحه 119-151 اصل مقاله (180.99 K) | ||
| نویسنده | ||
| رضا گندمی | ||
| استادیار گروه فلسفه، دانشکده فقه و فلسفه، پردیس قم، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| مورّخان تاریخ فلسفه، یا اصولا دوره قرون وسطا را جدی نگرفتهاند و بسیار گذرا از کنار آن گذشتهاند و یا آن را با فلسفه مسیحی معادل گرفته و هیچ جایی برای فلسفه یهودی و اسلامی قایل نشدهاند. در مقابل هری استرین ولفسن، مورخ صاحب نام آمریکایی، بیآنکه سهم مسیحیت را در شکلگیری و شکوفایی فلسفه قرون وسطا نادیده بگیرد، نگاه متفاوتی به این دوره از تاریخ فلسفه دارد. او در تقسیم دورههای تاریخ فلسفه معیار کاملا متفاوتی ارایه کرده است، در نتیجه، آغاز و فرجامی متفاوت ازآنچه اکنون متداول است، برای این دوره از تاریخ فلسفه قایل شده است. این دوره از سده اول میلادی، یعنی از زمان فیلون اسکندرانی آغاز و تا زمان اسپینوزا که وحیانی بودن کتاب مقدس را زیر سؤال برد، ادامه یافت. دیدگاه فوق در ابتدا اغراق آمیز به نظر میآید و از جهات چندی قابل خدشه است و با به کار بستن روش فرضی ـ استنتاجی که از دانشمندانی نظیر لینایوس و داروین ابهام گرفته شده، متون فلسفی و کلامی را مورد پژوهش قرار میدهیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش فرضی استنتاجی؛ فلسفه دینی؛ قرون وسطی؛ قرون وسطی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,430 |
||