![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,707,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,941,784 |
سایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامههای آنتون چخوف و اکبر رادی) | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 57، فروردین 1389 اصل مقاله (260.21 K) | ||
نویسندگان | ||
مرضیه یحییپور؛ زینب صادقی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامهنویس روسی، تأثیر بهسزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردانهای تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایشنامههای منحصر بهفرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامههای رادی و چخوف میپردازد و ضمن مقایسة تفاوتها و شباهتهای کلی آثار آنها، بهطور ضمنی امکان اثبات تأثیر نمایشنامههای چخوف بر دنیای هنری رادی را فراهم میسازد که این میتواند وسیلة مؤثری برای درک دقیقتر آثار هر دو نویسنده و روشن ساختن جنبههای مشترک نمایشنامههای آنها باشد. از آنجا که نمایشنامهنویسی در ایران از تحلیلهای جدی در سطح جهانی به دور مانده است، با مقایسة شباهتهای موجود در نمایشنامههای اکبر رادی با نمایشنامههای آنتون چخوف که در سطح جهانی مطرح میباشند، تلاش کردهایم، حق نمایشنامهنویسی در ایران را در سطحی گستردهتر از آنچه شاهد بودهایم، پاس بداریم و بازتاب ایدههای جهانی را در آثار اصیل یک نویسنده ایرانی بررسی نماییم. از مهمترین ویژگیهای آثار دو نویسنده، گرایش هر دو به کاوشهای روحی قهرمانان و تلاش آنان برای پیدا کردن جایگاهشان در اجتماع، انزوا و تنهایی انسان معاصر و تضاد و تقابل وی با دنیای پیرامون اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
تأثیرپذیری؛ تفاوتها؛ جنبههای مشترک؛ چخوف؛ شخصیت قهرمانان؛ نمایشنامة معاصر ایران؛ نمایشنامه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,563 |