
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,053,019 |
تأثیر شناخت ساختار «بند» در درک متون انگلیسی دانشگاهی | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 41، اسفند 1386 اصل مقاله (120.6 K) | ||
نویسنده | ||
ثریا وحیدی* | ||
چکیده | ||
این تحقیق به بررسی مهارت خواندن همراه با درک مطلب در متن انگلیسی دانشگاهی میپردازد و هدف آن یافتن ارتباط بین معلومات و شناخت زبانآموزان (دانشجویان دانشگاه) از ساختار «بند» در متن انگلیسی و استنتاج مطلب موجود در آن میباشد. برای بررسی این نکته، 155 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران (دانشکدههای هنرهای زیبا و فنی) انتخاب شدند. آنها به دو گروه مستقل در هر دانشکده تقسیم شدند. به گروههای آزمایش به مدت 10 هفته چگونگی ساختار «بند» در متن انگلیسی تشریحی آموزش داده شد. سپس با استفاده از یک آزمون درک مطلب شامل چند متن انگلیسی تشریحی دانشگاهی، توانایی استنتاج مطلب و تشخیص ارتباط منطقی دانشجویان از متن معین گردید. اطلاعات جمعآوری شده با محاسبات آماری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که در گروه اول تفاوت معنیداری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد. بدین معنی که توانایی شناخت ساختار «بند» در متون انگلیسی نقش اساسی در استخراج معنی و تشخیص ارتباط منطقی در متن انگلیسی تشریحی دانشگاهی دارد. در حالیکه این رابطه به صورت معنیدار در گروه دوم مشاهده نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط منطقی؛ بند؛ تجزیه و تحلیل گفتمان؛ خواندن همراه با استنتاج مطلب؛ ساختار بند؛ متن تشریحی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,569 |